TOP

H&M experimenteert met virtueel passen, inauguratie Joe Biden zorgt voor online pieken, recordomzetten Europese webwinkels

Nederlanders gaven in het derde kwartaal van 2020 ruim 30% meer uit bij Europese webwinkels, de inauguratie van de Amerikaanse president Joe Biden zorgde voor een pieken in het online zoekgedrag naar specifieke items en Jack & Jones lanceert vrouwenmodecollectie. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 22 januari.

Fashion statements tijdens inauguratie

Tijdens de inauguratie van president Joe Biden afgelopen maandag, waren de ogen niet alleen op de 46e president van de Verenigde Staten gericht. De outfits van vooral de vrouwelijke aanwezigen zorgden voor pieken in het online zoekgedrag, aldus modeplatform Lyst. De paarse jas van vice-president Kamala Harris zorgde voor een enorme stijging, met een piek van 809% in 6 uur. Ook de gele jas van dichter Amanda Gorman was een hit: de zoekopdrachten naar dit Prada-exemplaar stegen in 6 uur tijd met 1328%. Ook haar rode haarband zorgde voor een stijging van 560% in deze categorie. Voor de kledingkeuze van de stiefdochter van Harris, Elle Emhoff, was ook veel aandacht. Zij droeg een geruite Miu Miu-jas bezaaid met strass. De jas zorgde voor een piek van 455% in 6 uur tijd. Niet alleen de vrouwen zetten de toon. Biden – gekleed in een diepblauw pak van Ralph Lauren – zorgde voor een stijging van 280% in pageviews voor dit modehuis. Zijn voormalige tegenstander Bernie Sanders stal echter de show in zijn meer casual outfit en duurzaam en lokaal geproduceerde wanten. Hij liet onder andere de zoekopdrachten naar wanten met 311% stijgen. In tegenstelling tot de modekeuzes van voormalig first lady Melania Trump, die regelmatig Europese modenamen in het hoogsegment droeg, koos een groot deel van de prominentere aanwezigen opvallend vaak voor (kleinere) Amerikaanse mode-ontwerpers.

H&M experimenteert met virtuele paskamers

Modeketen H&M stapt samen met het Duitse bedrijf Nexr Technologies in de wereld van virtuele paskamers. Dat meldt Retailtrends vandaag op de website. Vanaf de zomer wordt er in een aantal Duitse filialen mee geëxperimenteerd. Klanten kunnen zich laten scannen en ontvangen een persoonlijke avatar. Via een app kunnen ze de kledingstukken uitproberen. Virtuele paskamers kunnen helpen bij het terugdringen van het aantal retourneringen en retailers zouden op deze manier misschien met kleinere winkels toekunnen.

30% meer aankopen bij Europese webwinkels

In het derde kwartaal van 2020 gaven Nederlanders in totaal 605 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is ruim 30 procent meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, toen gaven de Nederlanders 464 miljoen euro uit bij Europese webwinkels. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag op basis van lopend onderzoek. Bij Nederlandse internetverkopers steeg de omzet ten opzichte van het derde kwartaal van 2019 met ruim 38 procent. De cijfers zijn exclusief btw en berekend volgens een methode die ontwikkeld is in het CBS-onderzoeksprogramma naar de interneteconomie. Omdat deze methode nog in ontwikkeling is, zijn de cijfers voorlopig. In vijf jaar tijd zijn de bestedingen van Nederlandse consumenten aan Europese webwinkels bijna verdrievoudigd. In het tweede kwartaal van 2020 besteedden Nederlandse consumenten een recordbedrag van 696 miljoen euro bij Europese webwinkels. De hoogste groei van online-omzet werd gemeten in het tweede kwartaal van 2020. In vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2019 was de online omzet toen 55 procent hoger. Naar alle waarschijnlijkheid hebben de maatregelen voor de bestrijding van het coronavirus de internetomzet omhoog gestuwd. Ook in het derde kwartaal van 2020 is de omzet van Nederlandse internetverkopers gestegen, met 38 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Jack & Jones lanceert vrouwencollectie

Het Deense modemerk Jack & Jones breidt na twee decennia uit met het label JJXX: een collectie gericht op vrouwen in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 28 jaar. Moederbedrijf Bestseller belooft een eerste collectie vol ‘essentials’ en een ‘never out of stock-mindset’. “Door gebruik te maken van 30 jaar denimexpertise en knowhow, brengt JJXX een internationaal jeansmerk met focus op alle essentiële benodigdheden van goede kwaliteit waar elke jonge vrouw niet zonder kan – evenals de belangrijkste must-have trends met net dat beetje extra”, aldus het persbericht op de website. De eerste collectie is in oktober van dit jaar online beschikbaar en in Europese stenen filialen.

Inretail: extra vergoeding overheid erg welkom

Branche-organisatie Inretail is tevreden met de extra steunmaatregelen voor getroffen winkels door het kabinet, maar vindt ook dat banken nu verantwoordelijkheid moeten nemen. “We hebben in constructief overleg gestreden voor snel meer budget en fatsoenlijke, passende regelingen.” Meldt Inretail in een persbericht. “Het kabinet erkent de benarde positie van winkels die met onverkochte voorraden zitten door met een voorraadvergoeding te komen van 21%. Dat past veel beter dan de horecavergoeding van 2,8% die eerst werd voorgesteld. Inretail heeft hier samen met MKB Nederland hard voor geknokt.” Ook positief vindt de organisatie dat nu meer ondernemingen aanspraak kunnen maken op de regelingen voor voorraad- en vaste lastenvergoedingen VGD en TVL, waarbij deze laatste regeling met 35% is verhoogd naar 85%.” Er zijn nog punten van aandacht, aldus Inretail. “Er zijn ook ondernemers die nog steeds tussen wal en schip vallen. Daar moet ook aan gedacht worden. Een gigantisch probleem blijft de liquiditeits- en financieringspositie van winkels die met een nieuw verkoopseizoen te maken hebben. Het risico van een tsunami aan faillissementen en ontslagen bij vooral mode- schoenen en sportwinkels blijft levensgroot. Banken zijn nu ook aan zet en moeten onderdeel willen zijn van de oplossing die gevonden moet worden qua liquiditeits- en financieringsposities van ondernemingen. Te strakke regels en de hand stevig op de knip houden, betekent dat ondernemers tegen muren oplopen. En vaak zijn dat winkelondernemers die al generaties met dezelfde bank zaken doen. Zo worden massa’s in de kern heel gezonde ondernemingen kapot gemaakt. Dat mag niet gebeuren. Banken moeten nu ook laten zien dat ze er in moeilijke tijden zijn voor hun klanten.”

Foto: JJXX/Bestseller