TOP

‘Vastgoedeigenaren moeten ondernemers helpen’, Arket gaat kinderkleding verhuren en Digital Fashion Week 2021 start

Demissionair staatssecretaris Mona Keijzer vindt dat vastgoedeigenaren ondernemers moeten helpen als ze de huur niet op kunnen brengen. Morgen start de Digital Fashion Week 2021 en ontwerper Ilja Visser is terug op het modetoneel met een nieuwe collectie. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 25 januari.

vanHaren opent 38 winkels in België

Schoenenketen vanHaren laat zien dat het sterk gelooft in de fysieke winkel. De komende weken opent de Nederlandse keten 38 fysieke schoenenwinkels in buurland België, zo meldt het in een persbericht. “Zelfs in de volle coronacrisis en met de concurrentie van het online shoppen ziet vanHaren een gat in de Belgische schoenenmarkt”, staat in het perscommuniqué. Het gaat om de vroegere Brantano-winkels in Vlaanderen die in oktober 2020 werden overgenomen. De vestigingen worden in het voorjaar stapsgewijs geopend; uiteindelijk telt België straks in totaal 54 filialen. Met deze uitbreiding creëert vanHaren 250 nieuwe arbeidsplaatsen in Vlaanderen.

Arket verhuurt kinderkleding

Het Scandinavische lifestylemerk Arket gaat via een abonnementsvorm kleding uit de eigen kinderkledinglijn verhuren, meldt het in een persbericht. Het label werkt daarin samen met de Amsterdamse online winkel Circos. Verhuur biedt een duurzaam alternatief voor kopen, stelt Arket, mede omdat kinderen in de eerste twee levensjaren zo’n acht kledingmaten groeit; daarvoor worden doorgaans gemiddeld 280 kledingstukken gekocht die maar een paar maanden kunnen worden gedragen. De prijs van een abonnement is vanaf €19,50 per maand. Europese consument kunnen vanaf 28 januari bij de aanbieders terecht. Met het verhuren van kleding kunnen zo’n acht tot tien gezinnen gebruikmaken van ene kledingstuk, zegt Arket. Zodra kleding is versleten, wordt het materiaal ervan hergebruikt voor nieuwe producten.

Digital Fashion Week 2021 van start

Morgen gaat de Digital Fashion Week 2021 van start, georganiseerd door Fashion Cloud. Het event duurt tot en met 28 januari. Officiële partners voor het digitale event komend seizoen zijn onder andere Euretco Fashion en TextilWirtschaft. Er doen zo’n 150 merken mee, waaronder A fish named Fred, Comma, Taifun, Juffrouw Jansen, Scotch&Soda, Mud Jeans, Tamaris, Dstrezzed, Olymp, Ted Baker, Pepe Jeans, Camel Active en Kyra & Ko. Daarnaast is er een programma dat bestaat uit trendtalks, paneldiscussies en lezingen van onder anderen trendwatcher Christine Boland, mannenmode-expert Edwin van den Hoek en socialmediaspecialist Kirsten Jassies. Maandag 26 januari staat vrouwenmode centraal, woensdag 27 januari is ingeruimd voor mannenmode. Er zijn nieuwe functies die bezoekers helpen bij het netwerken en het opdoen van inspiratie. Retailers kunnen zich gratis registreren.

‘Vastgoedeigenaren moeten ondernemers helpen’

Vastgoedeigenaren moeten ondernemers helpen die momenteel de huur niet kunnen betalen. Dat zei demissionair staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat in de uitzending van WNL afgelopen zondag. De huursom is een groot van de vaste lasten en ondanks alle steunregelingen van de overheid, waar vorige week 7,6 miljard euro extra voor is uitgetrokken, dekt dit niet alle kosten voor winkeliers. De pijn zou moeten worden verdeeld tussen verhuurder en huurder. Keijzer: “Er zijn absoluut vastgoedeigenaren die het goed doen. Maar er zijn ook vastgoedbedrijven die niet meewerken. En dat moet echt anders.” Keijzer benadrukt dat we het met z’n allen moeten doen: “Ik hoorde bijvoorbeeld afgelopen week toen ik in Hoofddorp was dat dit dus niet altijd zo is. Dat is jammer. We moeten dit namelijk samen doen. Wij kunnen vanuit het nu demissionaire kabinet niet alles. We moeten allemaal een veer laten, dus ik zeg tegen vastgoedeigenaren: jullie ook.” Het kabinet roept ondernemers al tijden op om met elkaar in gesprek te gaan. Verhuurders hebben er ook baat bij dat winkeliers overeind blijven, zo redeneert het ministerie.

Ilja Visser lanceert nieuwe collectie

Designer Ilja Visser is terug van weggeweest en lanceert 26 januari een nieuwe collectie onder de naam ‘Suits & Softs by Ilja’. De collectie combineert casual items met effortless chic, aldus het persbericht, en is deels gemaakt van reststoffen van verschillende designers. In het kader van sustainability zal het label op basis van pre-orders werken. De nieuwe lijn is volgens  de ontwerper een antwoord op het dynamische leven van de moderne vrouw die zich niet in een stijf, mannelijk en oncomfortabel pak laten opsluiten. Ilja Visser: “Ook ik zelf heb lang gezocht naar een goede balans tussen werk en privé. Zoals veel vrouwen wilde ik het allemaal goed doen – werk, gezin, liefde, vriendinnen, sport, alles. Het laatste wat je dan wilt is ‘s ochtends ook nog eens je hoofd breken over je outfit. Met deze collectie wil ik vrouwen empoweren en het comfort bieden van een look welke altijd passend is.” De collectie combineert de verschillende stijlen met onder meer een wollen blazer met een sweat en een rok, een hoodie onder een colbert op strak gesneden pantalon of een jogging broek met T-shirt en colbert. Vooralsnog verkoopt de ontwerper de collectie zelf online. Vissers bedrijf Goldfish Design B.V. ging in 2016 failliet. Bijna een jaar later heeft ze een nieuw bedrijf opgezet en gewerkt aan deze collectie.

Hoofdfoto: Textilia