TOP

H&M en Zara in de top 100 Best Global Brands

Google, Apple, Amazon.com, Zara en Nintendo zijn de grote winnaars in de top 100 Best Global Brands van Interbrand 2008.

Coca Cola, IBM en Microsoft, in deze volgorde, voeren in 2008 de lijst met wereldmerken van Interbrand aan. Sponsoring van de Olympische Spelen gaf Coca Cola een boost in Azië, zodat het merkdrankje, nu voor het achtste jaar op rij, de lijst aanvoert.

Mode en beauty zijn niet in de top tien te vinden. H&M is nieuw binnengekomen in de lijst op plaats 22 en bovendien de hoogstgenoteerde modeketen. H&M is volop bezig het Midden Oosten te ontginnen en heeft de focus op Japan en Rusland. Zara volgt op 62. Het vlaggemerk van het Spaanse Inditex blijft wereldwijd winkels openen en steeg qua merkwaardering met 15 procent.

Van de luxemerken is Louis Vuitton de hoogst genoteerde op plaats 16, gevolgd door Chanel (60), Hermes (76) en Prada (91). Armani is nieuw binnengekomen op 92.

Van de sportlifestylemerken doet Nike het het best op plaats 29, terwijl Adidas op plaats 70 staat. Het enige beautymerk is L’Oreal, te vinden op plaats 51. Gap is het enige jeansmerk met wereldnaamsbekendheid op plaats 77. Ook Rolex en Cartier zijn in de lijst opgenomen, respectievelijk op plaats 71 en 79.

De complete lijst van Interbrand telt 100 merken.