TOP

Hema krijgt boete van 4 miljoen euro, België krijgt eigen Black Friday en Fashion + Design Festival in Arnhem

Warenhuis Hema moet bijna 4.5 miljoen euro schadevergoeding te betalen aan Levi's. Dit blijkt uit een uitspraak van de rechtbank van koophandel te Brussel. Verder: aanstaande vrijdag organiseren de retailers de eerste 'Belgian Friday', New Look wordt beschuldigd van het heffen van een toeslag op grotematenkleding en het nieuwe platform Mode-bewust.nl helpt bij verduurzamen kledingkast. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 17 mei.

Hema moet jeansmerk Levi’s bijna 4,5 miljoen euro schadevergoeding betalen

 

Warenhuis Hema moet bijna 4.5 miljoen euro schadevergoeding te betalen aan Levi’s. Dit blijkt uit een uitspraak van de rechtbank van koophandel te Brussel, meldt Boek9.nl, een de website voor vakinformatie over intellectueel eigendomsrecht. Hema heeft broeken verkocht met broekzakken die te veel op die van Levi’s lijken. En dat mag niet, vindt Levi’s. Het jeansmerk stelt dat Hema hiermee inbreuk maakt op het beeldmerk. En daar is de rechter het mee eens.

“De rechtbank van koophandel te Brussel oordeelt dat inderdaad sprake is van inbreuk. De rechtbank van koophandel overweegt hiertoe – samengevat – ‘dat er gevaar voor verwarring bestaat in de zin van artikel 2.20 lid 1 sub b BVIE nu het gaat om tekens met een hoge mate van visuele overeenkomst, sprake is van identieke waren en het Levi’s merk bovendien bekendheid geniet.’  De rechtbank van koophandel acht een schadevergoeding van € 20 per broek redelijk en proportioneel Dat gaat de Hema een hoop geld kosten, want het verkocht er ruim 220.000. Totale schadepost: € 4.432.060. En als Hema niet stopt met de verkoop is elke volgende broek goed voor een boete van 100 euro.

Belgen houden eigen online koopjesweekend

Na Black Friday en de French Days vindt een aantal Belgische e-tailers de tijd rijp voor een eigen e-commerce kortingsdag, meldt Twinkle Magazine. Aanstaande vrijdag organiseren de retailers de eerste ‘Belgian Friday’. Bij retailers La Redoute, Veritas, Sarenza, Kiabi, Jack & Jones en Tape à l’Oeil kunnen klanten komende vrijdag, maar ook gedurende het daarop volgende Pinksterweekend allerlei koopjes scoren.

New Look wordt beschuldigd van het heffen van een toeslag op grotematenkleding

De Britse kledingketen New Look is op de vingers getikt, meldt de Belgische krant Metro. Een klant heeft namelijk opgemerkt dat het merk hogere prijzen aanrekent voor grotere maten. “Maria Wassell uit het Britse stadje Ashford was naar eigen zeggen ontzet toen ze ontdekte dat een gestreepte broek bij de ‘grote maten’ 3 pond (3,40 euro) duurder was dan bij de gewone collectie. Dit bleek bij meerdere kledingstukken het geval te zijn. New Look heeft inmiddels gerageerd: “Om dergelijke prijsverschillen in de toekomst te vermijden, herzien we de prijzen van onze ‘grote maten’. We zijn trots op het assortiment dat we aanbieden en waarderen al onze klanten, ongeacht hun lichaamsvorm of -grootte”, reageert een woordvoerder.

Fashion + Design Festival Arnhem

Het Fashion + Design Festival Arnhem is hét zomerse stadsfestival van 1 juni t/m 8 juli 2018 waarin mode, kunst en cultuur met elkaar versmelten. “De stad komt tot bloei met exposities, prikkelende modeshows, indrukwekkende voorstellingen en evenementen. In de afgelopen jaren is Fashion + Design Festival Arnhem (voorheen Fashion Festival Arnhem) uitgegroeid tot een platform waar creatief Arnhem zich presenteert. Zowel lokaal als landelijk zet de organisatie Arnhem op de kaart door te laten zien wat de stad allemaal in huis heeft.

Nieuw platform Mode-bewust.nl helpt bij verduurzamen kledingkast

De maatschappelijke organisatie Solidaridad en textielinzamelaar Sympany hebben dinsdag 15 mei de website Mode-bewust.nl gelanceerd, melden ze in een persbericht. “De website is een kennis- en inspiratieplatform om Nederland modebewust te maken. Mode-bewust.nl informeert de consument over de ernstige misstanden in de kleding- en textielindustrie en biedt praktische tips voor het verduurzamen van de garderobe. Het platform is onderdeel van een langdurige samenwerking die moet leiden tot een eerlijke en duurzame ontwikkeling van de kleding- en textielsector, met bijzondere aandacht voor opkomend productieland Ethiopië.”