TOP

@Helpdesk: Give to get

Jaap Jacobs is internet marketingmanager en eigenaar van e-businessspecialist Fingerspitz. Hij weet alles van de nieuwste technologieën binnen e-retailing en geeft tips hoe je deze kunt toepassen in je bedrijf.

Vandaag vertel ik een geheimpje. Ik ben dan wel een hardwerkende jonge ondernemer, maar thuis doe ik de strijk. Hoewel ik moet bekennen dat dat onderdeel is van een simpele afspraak: mijn vriendin doet de rest van het huishouden. Dat neemt niet weg dat ik behoorlijk loop te vloeken in de dampende stoom. Ik ben geen fan van strijken. Vorige week werd mij een rondje bespaard. Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Ik heb een rokje besteld waar mijn vriendin op zat te azen. Online natuurlijk.

Durf het aan
Ik noem dit het principe van ‘give to get’. Het is een slimme, succesvolle marketingtactiek en ook online erg populair. Aankopen zijn te beïnvloeden door gebruik te maken van wederkerigheid. Het is opvallend dat deze tactiek in de fashion maar weinig wordt toegepast. Daar is het veelal ‘get and give’. Schrijf jezelf in en ontvang! Of: doe mee en maak kans op! Aangezien veel adverteerders op dezelfde wijze handelen, zie je dat de resultaten van deze campagnes minder worden. Desondanks is het niet vreemd dat deze campagnes de voorkeur genieten: hoewel je een groot bestand moet hebben om dit soort acties te laten slagen, geven ze een stukje garantie.

Inbound marketing
En toch, kunnen we niets beters verzinnen dan deze uitgekauwde strategie? Ja, geven en investeren in de toekomst? Veel adverteerders zien vooral kansen door relevante content te bieden. Je helpt iemand door goede informatie te geven. In de hoop dat hij of zij later klant wordt. Dit principe wordt ook wel inbound marketing genoemd. In de fashion gaat deze vlieger niet helemaal op; het is inderdaad geen goede zet om een gratis handleiding te schrijven. Of is dat te snel gedacht? Laatst sprak ik met een jonge fashionblogster. Ik vroeg haar hoe groot haar blog was. Haar bescheidenheid en misschien ook onwetendheid verhinderden een duidelijk antwoord. Hoeveel bezoekers heb je dan? Toen schrok ik. 30.000 unieke lezers per maand! Ze heeft verder geen kosten en is slechts een paar uurtjes per week actief. Opbrengsten? Een paar honderd euro per maand. Ze bereikt dit met slechts een paar leuke foto’s en wat tips. Moet je het resultaat voorstellen mét tijd en budget.

Jaap Jacobs, Fingerspitz