TOP

Gros van consumenten wil weer winkelen, flink meer klachten over pakketbezorgers, MKB’er ziet kansen voor winkels met etage

Negentig procent van de consumenten is voor de openstelling van winkels, blijkt uit onderzoek van Strabo. Het aantal klachten over pakketbezorgers is opnieuw fors toegenomen, stelt de Consumentenbond. En verder: grote winkelketens verplichten hun werknemers om nu minder te werken en die uren, als ze weer open mogen, onbetaald in te halen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 24 februari.

Flink meer klachten over pakketbezorgers

Het aantal klachten over pakketbezorgers nam in 2020 opnieuw fors toe, zo blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond uitvoerde voor het derde jaar op rij. Er is vooral onvrede over de slechte bereikbaarheid van de bedrijven en de onwil om klachten op te lossen. In 2020 ontving de Consumentenbond ruim 13.000 klachten over pakketbezorgers. Dat zijn er ruim 4.000 meer dan een jaar eerder, een toename van 44%. De meeste klachten gaan over nooit bezorgde pakketten (24%), gevolgd door klachten over onterechte ‘niet thuis-meldingen’ (21%). Consumenten klaagden het meest over PostNL (8.833) en DHL (2.876). Maar veel opvallender is de enorme toename van het aantal klachten over de kleinere bezorgdiensten. Zo kwamen er over DPD maar liefst 1.339 klachten binnen. Dat is niet alleen 2 keer zoveel als op basis van het geschatte marktaandeel (5%) mag worden verwacht, maar ook nog eens een toename van 84% ten opzichte van 2019. Ook GLS (stijging van 80%) en UPS (stijging van 62%) zorgden voor aanzienlijk meer klachten dan vorig jaar.

‘Benieuwd hoeveel winkelzolders tot etage worden gebombardeerd’

Nu winkeliers vanaf 3 maart per verdieping maximaal twee klanten in de winkel op afspraak mogen toelaten, biedt dat voor ondernemers met een zolderetage extra kansen, zegt Hilbert Wiechers, voorzitter MKB Drenthe, op de website van RTV Drenthe. “Kleine winkels hebben hier echt profijt van”, zegt hij. Afgelopen weekend lekte het nieuws uit over de versoepeling voor winkelen op afspraak, de regels die gelden per verdieping werden gisteren bekend gemaakt. Klanten moeten zich hiervoor vier uur van tevoren aanmelden en om te voorkomen dat er toch contacten zijn tussen klanten die elkaar snel afwisselen, duurt een bezoek aan een winkel minimaal tien minuten. “Ondernemers zullen nog nooit zo blij zijn geweest met etages. Je bent ondernemer, dus elk haakje dat er is, probeer je te pakken. Ik ben benieuwd hoeveel zolders tot etages worden gebombardeerd.”

Inretail reageert teleurgesteld op de beslissing van het demissionaire kabinet. “Winkelen kan veilig en dat is sinds maart 2020 met het protocol verantwoord winkelen bewezen”, aldus de branchevereniging. Vandaag overlegt Inretail met minister van Economische Zaken Van ’t Wout over de interpretatie van de voorwaarden die aan kopen op afspraak zijn gekoppeld en de mogelijkheden voor meer verbetering dan nu is aangekondigd. De voorzitter van MKB Drenthe merkt dat ondernemers naar aanleiding van de persconferentie van het demissionaire kabinet nog met veel vragen zitten. Zo is niet duidelijk of klanten verplicht zijn op de etage te blijven, of dat zij wel door de winkel mogen lopen. “Ik verwacht daar de komende dagen meer duidelijkheid over”, zegt Wiechers.

FNV: ‘Winkelketens leggen rekening bij personeel’

Grote winkelketens ontvangen tijdens de lockdown miljoenen subsidie om hun personeel in dienst te houden. De ketens verplichten hun werknemers om nu minder te werken en die uren, als ze weer open mogen, onbetaald in te halen. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag en De Groene Amsterdammer. In het stuk wordt een voorbeeld van een Wibra-medewerker aangehaald die komende zomer voor niks extra uren moet maken bij de discounter. De Wibra beroept zich op de cao van de sector Winkelstraat, schrijft EenVandaag. Daarin is sprake van arbeidscontracten met een gemiddelde arbeidstijd, waarvan maar liefst 35 procent kan worden afgeweken. Dat doet men met min- en plusuren. Aan het einde van het jaar moeten die weer in balans zijn. Werknemers krijgen een vast salaris, maar vullen de uren flexibel in, zodat meer rekening gehouden kan worden met drukte.

De vakbond FNV vindt dat de politiek moet ingrijpen nu de rekening ‘keihard wordt neergelegd bij de medewerkers’. FNV krijgt tientallen klachten van werknemers van de Wibra, Blokker, Bristol, Hema-franchisers, Intratuin en talloze andere winkelketens, die gedwongen worden hun ‘minuren’ in te halen. Bovengenoemde bedrijven ontvangen tijdens hun sluiting een NOW-subsidie, waarmee ze een deel van de loonkosten voor hun werknemers kunnen betalen, zegt Linda Vermeulen van FNV. “Wij geven miljarden aan staatsteun, dus winkelbedrijven kunnen de kosten van de sluiting deels gecompenseerd krijgen, ze krijgen geld van de overheid, maar ze leggen de rekening nu neer bij de medewerkers.”

Gros van consumenten wil weer winkelen

Negentig procent van de consumenten is voor de openstelling van winkels. Dat blijkt uit onderzoek van winkelcentrumonderzoeker Strabo. De overgrote meerderheid (90%) is voor openstelling van de winkels. Daarvan wil 53 procent dat met coronaproof-maatregelen, 19 procent alleen op afspraak en 18 procent ziet liever helemaal geen beperkingen. Verder zegt 72 procent voor verspoeling is of geheel opheffen van de lockdown. Er is wel een verschil in prioriteiten tussen de generaties. Zo staat in de top 5 van jongeren onder de dertig jaar de winkelopeningen op nummer 2; bij ouderen staat die versoepeling op nummer 5. Strabo, dat is gespecialiseerd in onderzoek naar consumentengedrag en opiniepeilingen, deed het onderzoek in samenwerking met Factsnapp en nam in totaal 820 enquêtes af. Dat gebeurde voor de persconferentie van 23 februari.

Onderzoek: synthetische vezels bemoeilijken herstel coronapatiënt

Synthetische kledingvezels zoals nylon en polyester remmen de aanmaak van longcellen en kunnen zo het herstel bemoeilijken van patiënten met Covid-19. Dat concluderen wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen, TNO en Plymouth Marine Laboratory in nieuw onderzoek naar het effect van microplastics en microvezels op onze gezondheid, zo meldt de Plastic Soup Foundation in een persbericht. De onderzoekers ontdekten dat synthetische vezels in textiel het lastiger maken voor de longen om zich te herstellen. Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van zogenaamde ‘mini-longen’ die met behulp van stamcellen zijn gekweekt. Om de impact van nylon- en polyestermicrovezels op longweefsel te kunnen bepalen, zijn de mini-longen gedurende 14 dagen blootgesteld aan vezels die klein genoeg waren om te worden ingeademd. De onderzoekers hebben zich specifiek op polyester en nylon gericht, omdat die materialen het meest voorkomen. Meer dan de helft van de kleding die we dragen is gemaakt van synthetische materialen. Het probleem met dit soort materialen is dat de vezels ervan kort en puntig zijn en dus veel makkelijker loslaten en vervolgens door de lucht in ons huis zweven en neerdalen in het stof, aldus het persbericht.

Foto: Pixabay