TOP

Going logo: de markt over het succes van de logoshirts

T-shirts met logo zijn bij veel street- en activewearzaken dé bestseller van dit seizoen. En merken als Levi’s, Wrangler en Champion voorzien dat deze trend nog niet ten einde is. Wrangler’s Vinod Belderok: “Voor de zomer van 2018 brengen we een follow-up van het logoverhaal.

Na een aantal vrij ‘logo-luwe’ seizoenen maken de merknamen op kleding een massale comeback. De trend is een aantal seizoenen geleden ingezet door toonaangevende designerlabels als Vetements en wordt nu op grote schaal opgepikt. Gezien het hoge aantal bijbestellingen in winkels, tot groot genoegen van de consument.  

Absolute bestseller

Op dit moment is Levi’s’ sportswear logo tee, met het logo geïnspireerd op het design van het Amerikaanse Olympisch team in 1983, een hot item, vertelt Rutger Koene, marketingmanager Benelux en Central Europa. In 2016 was  het T-shirt met het Batwing logo al de absolute bestseller voor zowel mannen als vrouwen. “Dit is een nos-artikel, maar door de extreem hoge demand misten we regelmatig stock.”

Onbeperkt na te bestellen

Het sportswear logo T-shirt van Levi’s is onbeperkt na te bestellen. Ondertussen werkt het merk aan nieuwe modellen en kleurstellingen. Koene: “Om on trend te blijven. Ik verwacht dat deze tendens nog wel even voortduurt.”  

Splendid Hoorn insta

Onwaarschijnlijke omloopsnelheden

Bij Wrangler gaan de logo-shirts eveneens hard, zegt Vinod Belderok, verantwoordelijk voor business development bij Wrangler emerging markets en Benelux. “Ik hoor van retailers dat de tops zonder uitzondering goed zijn voor onwaarschijnlijke omloopsnelheden. Vorig jaar hebben we samen met Urban Outfitters een capsulecollectie – met onder andere logoshirts – gepresenteerd. Een duidelijke eerste aanzet: vooral op social media ging het los. Zoveel bekende en onbekende mensen postten foto’s en dat zien we dit voorjaar weer gebeuren. Iemand als Miley Cyrus showt zo’n shirt op Instagram en dat krijgt dan navolging.”

Extra run

“Het is eigenlijk tegen onze strategie in om ‘seasonal’ producten bij te produceren. We hebben acht levermomenten per jaar en daarin brengen we iedere keer iets nieuws. Dit seizoen hebben we door het succes bij hoge uitzondering een extra run gedraaid. Daarvan is nu alweer een deel uitverkocht. In de komende leveringen, voor juni- en juli, zitten er ook weer nieuwe logo T-shirts in. En voor de zomer van 2018 brengen we een follow-up van het logoverhaal, maar op een andere, meer innovatieve manier.”

Wrangler 2

Mannen

Belderok: “Je zou denken dat deze logoshirts vooral een hype onder vrouwen zijn. Maar onze doorverkoopcijfers laten zien dat ze net zo hard aan mannen worden verkocht. Alleen zijn zij minder zichtbaar op social media.”

Exclusief

De trend van de logo-shirts gaat ook zeker niet voorbij aan sportmode- en streetwearlabels als Stüssy, Fila en Champion. Van Champion verkopen zowel de pastelgekleurde shirts en sweaters met grote logo’s als de tops met kleinere C-logo’s, goed. Boris Jansen is met zijn agentschap Fancy Farmers verantwoordelijk voor de leveringen in Nederland. “We hadden op meer plaatsen kunnen liggen, maar we houden Champion nog graag een beetje exclusief.”

Najaar

Jansen: “We hebben natuurlijk jaren achter de rug waarbij de mode werd gedomineerd door de cleane, Scandinavische stijl. Dus dan weet je dat op een gegeven moment logo’s weer aantrekkelijk worden.” De agent denkt dat de logo-tendens nog niet eens op zijn hoogtepunt is. “Voor het najaar zie je ze ook weer in de collecties terug, alleen dan net even anders. In glittervariant, geplaatste logo’s, in contour of in spiegelbeeld.”

Champion 1