TOP

Goed jaar voor Zalando, kledingarbeiders verdienen ver onder leefbaar loon en Rains en Copenhagen Studios openen winkels

Zalando heeft 2021 afgesloten met dubbele groeicijfers. Verder: nieuwe winkels voor rainwearlabel Rains en schoenenmerk Copenhagen Studios, kledingarbeiders in dertien grote productielanden verdienen gemiddeld 45 procent minder dan het leefbaar loon en het Schoenenkwartier in Waalwijk opent eind juni met een muzikale expositie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 1 maart.

Foto’s Rains: Benoit Florençon

Zalando sluit 2021 af met dubbele groeicijfers

Zalando heeft het bruto handelsvolume in 2021 met 34,1 procent zien toenemen tot 14,3 miljard euro. De omzet kwam met een groei van 29,7 procent op 10,4 miljard euro uit en het bedrijfsresultaat na afschrijvingen (ebit) op 468,4 miljoen euro. Het Duitse modeplatform spreekt in een persbericht van een ‘uitzonderlijke groei’. Die werd deels via het Connected Retail-programma gerealiseerd; het partneraandeel in het bruto handelsvolume is inmiddels 30 procent. “We hebben dit programma het afgelopen jaar verder uitgebouwd, waardoor meer lokale winkels en merken zich bij ons platform konden aansluiten en hierdoor miljoenen extra klanten konden bereiken”, aldus Megan Maley, Zalando’s general manager voor België, Nederland, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. “In 2022 bouwen wij hier verder op voort.”

Rains opent nieuwe brandstore in Parijs

Rains opent op 3 maart een nieuwe brandstore in Parijs, de derde voor het label in de Franse hoofdstad. De winkel is gevestigd aan de Rue Saint-Sulpice. Consumenten kunnen er terecht voor de volledige collectie van regen- en thermokleding, tassen en accessoires, inclusief speciale samenwerkingen en ‘limited edition’ capsulecollecties. Speciaal voor de opening haalt het label zijn Edit-installatie naar Parijs, waarmee klanten hun regenjassen kunnen customizen. Voor het interieur werd de Deense artiest Jacob Egeberg ingeschakeld, die ook verantwoordelijk was voor het decorontwerp van Rains’ recente show op Paris Fashion Week. Hij maakte een enorme aluminium sculptuur voor de winkel, in de vorm van een rots en met een deur in het midden. “Een vorm die zowel natuurlijk als onbekend aandoet”, zegt de artiest daarover. “Bijna als een poort naar een andere dimensie.”

‘Salaris van kledingarbeiders nog altijd ver onder leefbaar loon’

Het salaris van kledingarbeiders ligt gemiddeld 45 procent onder het leefbaar loon. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van The Industry We Want, een initiatief van onder meer Fair Wear Foundation. Het gaat om de procentuele kloof tussen het nationale minimumloon en de schattingen voor wat nodig is om in basisbehoeften als onderdak, voedsel en scholing te voorzien, in dertien belangrijke productielanden. In Indonesië is dit verschil met 71 procent het grootst, gevolgd door Bangladesh (66 procent) en China (63 procent). Maar ook producenten dichterbij huis blijven achter: in Marokko gaat het om een kloof van 45 procent en in Roemenië van 36 procent tussen het minimumloon en het leefbaar loon.

Copenhagen Studios breidt uit met eigen winkels

Het Duitse schoenenmerk Copenhagen Studios breidt uit met eigen winkels in de Benelux. Dat meldt Schoenvisie. Voormalig commercieel directeur Martijn Sengers wordt als franchiser verantwoordelijk voor de Nederlandse en Belgische retailtak. De eerste Copenhagen-winkel in ons land opende al in de zomer van 2021, in Den Bosch. Eind dit jaar komt daar een vestiging in Antwerpen bij, die eveneens als showroom voor België en Luxemburg gaat fungeren. Er lopen ook gesprekken voor locaties in Arnhem en Eindhoven. “Die gaan hopelijk eind dit jaar open”, aldus Sengers. “Het jaar daarop willen we opnieuw twee brandstores in Nederland openen en in 2024 nog eens twee. Daarna bekijken we het per jaar.” Het bedrijf heeft niet bekendgemaakt hoeveel brandstores er op termijn in de Benelux moeten komen, en waar. Maar Breda, Deventer, Enschede, Maastricht en Zwolle staan volgens Sengers nog hoog op het wensenlijstje. “Plekken waar in onze ogen nog echt gewinkeld wordt.”

Schoenenkwartier van start met muzikale expositie: Put on your red shoes

Welke rol hebben schoenen in de muziek? Die vraag staat centraal in de openingstentoonstelling van het Schoenenkwartier, dat met Put on your red shoes de relatie tussen schoeisel en muziek vanaf de jaren ’50 tot nu onderzoekt in drie delen. Het eerste deel focust op de idolen van toen en nu –  wereldsterren als David Bowie, Elvis Presley, Madonna, Freddie Mercury en Lady Gaga – en hun extravagante kleding en levensstijl. Het tweede deel zoomt in op merken die onlosmakelijk aan bepaalde muziekstromingen of muzikanten verbonden zijn en langs die weg uitgroeiden tot iconen, zoals Dr. Martens, Timberlands en de Wallabees van Clarks. Het derde deel, tot slot, laat zien hoe de popsterren van nu zich als influencers profileren en met eigen merken handig inspelen op de behoefte van fans om zich als hun idool te kleden. En toont de connectie tussen grote internationale sterren en Nederlandse ontwerpers. Gedurende de periode dat de expositie loopt – van de opening op 28 juni 2022 tot en met 5 februari 2023 – staat ook de rest van het Schoenenkwartier in het teken van muziek. Zo zijn er dans-, muziek- en rapworkshops voor kinderen.