TOP

GfK op Shopping Tomorrow: ‘Scherpe prijs en nieuwste mode gouden combi voor moderetail’ *

Moderetailers die de nieuwste mode verkopen tegen een scherpe prijs, winnen aan populariteit. Dat stelde Gino Thuij van marktonderzoeksbureau GfK tijdens de vierde editie van Shopping Tomorrow over onder meer de lessen die de retail kan trekken uit het verleden.

Dat de modesector zware klappen heeft gehad de laatste jaren, is alleen al te zien aan de stijgende leegstand in de winkelstraten. Volgens Gino Thuij, Industry Lead Fashion & Lifestyle bij GfK – een van de sprekers op Shopping Tomorrow op de Nyenrode Business Universiteit te Breukelen – is de Nederlandse modemarkt hard geraakt tijdens de crisis. “De zuidelijke landen hebben de grootste klappen gekregen, maar in Nederland is de modemarkt exclusief schoenen en accessoires in zijn totaal gedaald met 16 procent in vergelijking met 2007”, aldus Thuij.

 

Kijken naar consument

 

Vooral kleine detaillisten zijn hard geraakt door de crisis en de digitalisering. Om relevant te blijven, moeten merken en winkeliers volgens GfK nu vooral goed kijken naar wat de consument wil. Die klant wil graag de laatste mode kopen tegen een goede prijs. “Prijsfocus is sinds 2007 sterk toegenomen”, zegt Thuij. “Bijna zestig procent van wat mensen online kopen, is gekocht met een aanbieding of een andere promotie.”

 

Outletcentra

 

Retailers die prijs en assortiment goed weten te combineren, worden volgens GfK steeds populairder. “Denk aan online spelers die merken met afprijzingen verkopen, maar ook outletcentra die sinds 2010 zijn gegroeid met 50 procent”, licht Thuij toe. Tegelijkertijd moeten modewinkeliers zich ook focussen op andere wensen die de consument heeft: de vrijheid om te kiezen, gemak van producten en snelheid van leveringen bijvoorbeeld. “De retailer moet de consument wel blijven bijbenen.”

 

Aftrap onderzoeksjaar

 

Met onder meer deze presentatie trapte Shopping Tomorrow woensdag 17 mei 2016 het nieuwe onderzoeksjaar af waarin 24 expertgroepen en 490 experts en managers uit de reis-, retail- en financieel sector zich op diverse terreinen voorbereiden op de toekomst. Onderwerpen waarover zij zich buigen zijn onder meer omnichannel, toekomst van winkelgebieden, customer service, big data, betaalopties en cross-border commercie. 

 

Leren van verleden

 

Het dagthema ‘De toekomst van retail: leren van het verleden’ zette een pijnlijk onderwerp op kaart: faillissementen. Een onderwerp waar ook de moderetail de afgelopen jaren veelvuldig mee is geconfronteerd. Een viertal kopstukken van failliet verklaarde ondernemingen spraken erover tijdens een paneldisussie: Francine van Dierendonck, voormalig coo van Miss Etam, Eric Coorens, voormalig coo van de Macintosh Retail Group, Robin van Olphen, omnichannel manager van Halfords en Steven Bakker, voormalig ceo van de Bas-group.

 

‘Meteen aanpakken’

 

De les die Van Dierendonck uit het faillissement heeft getrokken is dat er verkeerde keuzes werden gemaakt. “Soms maakte ik geen keuze, dat is ook een keuze. Sinds het faillissement is dat wel veranderd bij mij. Lastige keuzes niet meer uitstellen, maar meteen aanpakken.”

 

 shopping tomorrow panel

V.l.n.r.: Francine van Dierendonck (Miss Etam), Robin van Olphen (Halfords), Steven Bakker (Bas-group), Eric Coorens (Macintosh Group) en dagvoorzitter Jorij Abraham (Shopping Tomorrow).

 

‘Vertel wat je kunt waarmaken’

 

Eric Coorens, zag alles pas na het faillissement ineens ‘zo helder’. “We werkten hard aan veranderingen, maar uiteindelijk kwam er niets van terecht. Bij grote bedrijven gaat het vaak langzaam. Ik heb geleerd dat je coalities moet vormen voordat je aan de verandering begint, zowel intern als extern. Niet gewoon je plan maken en uitvoeren, maar het delen met je bank, met je adviseurs en zorg ook dat je medewerkers weten wat je gaat doen. En vertel je consument alleen wat je kunt waarmaken, niet wat je van plan bent te gaan doen.”

 

Tweede kans

 

Van Olphen van Halfords, die na het faillissement in het bedrijf stapte en de doorstart meemaakte, voegde eraan toe dat een faillissement een tweede kans kan bieden. “Dat moet je vol inzetten op verandering en mensen daarin meekrijgen.” Dat betekent rigoureuze keuzes maken, vulde Van Dierendonck aan, en zorgen voor goed leiderschap, tipte Bakker van de Bas-group. “Maak een flexibel bedrijf dat zich makkelijk kan aanpassen aan de markt”, adviseert Van Dierendonck.

 

‘Online blijft lastig’

 

Over de vraag hoe het toekomstig retaillandschap eruit gaat zien, discussieerden Jan Meerman, voorzitter van branchevereniging Inretail, Brigit Gerritse, directeur van de Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW) met de twee professoren Cor Molenaar (Erasmus Universiteit) en Kitty Koelemeijer (Nyenrode Business Universiteit). Online verkopen blijft nog een lastig onderdeel voor veel kleine retailers, volgens Meerman. “Veel kleine winkeliers lukt het niet. Bij Omoda duurde het acht jaar voordat ze winst maakten, maar daar moet je wel geld voor hebben. Hoe komen die kleine retailers aan hun financiering?”

 

‘Op kosten letten’

 

Volgens Cor Molenaar moeten de winkeliers meer op hun kosten letten en geen hoge voorraden aanleggen. Verlagen van de huurkosten heeft daar volgens Meerman ook een belangrijk aandeel in. “De huur moet gewoon omlaag om het rendabel te maken voor de handel”, aldus Meerman. Op dit moment wordt door onder meer vastgoedpartijen, brancheverenigingen en beleggers gesproken over het aanpakken van de huurwetgeving, haalde Gerritse van NRW aan. 

 

Hudson’s Bay

 

Maar waar het naartoe gaat in de retail, blijft volgens de vier panelleden koffiedik kijken. “Ik heb geen idee”, stelde hoogleraar Molenaar. “We kunnen nu niet een inschatten wat de komst van warenhuisketen Hudson’s Bay en Alibaba voor effect gaat hebben.” “En er komt nog veel aan op gebied van bijvoorbeeld virtual reality”, vulde Koelemeijer aan. “Fysieke retail blijft bestaan, maar het zal er wel anders uit gaan zien.”

 

Retail op andere plekken

 

Winkelen krijgt een andere functie, voorspelt Inretail-voorzitter Meerman. “Mensen willen elkaar blijven ontmoeten.” Daar is ook Gerritse vaan NRW van overtuigd. “Er is altijd handel op knooppunten geweest. Ik denk dat het naar totale retail gaat op andere plekken, zoals high traffic locaties met veel meer cultuur en horeca. Het wordt vast een mooier landschap.”