TOP

GFK maart: consument kocht 10% meer kleding

De bestedingen in Nederland aan mode zijn in maart 2010 gestegen met 10% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dit komt door een flinke stijging van het aantal gekochte artikelen, want het gemiddeld besteed bedrag is wél gedaald.

Bij zelfstandige modezaken zijn de bestedingen in maart 2010 volgens GFK gestegen met 11%. Bij de zelfstandigen is meer besteed per artikel, maar zijn ook meer stuks gekocht. Ook bij de overige aankoopkanalen zijn de bestedingen gestegen (+10%).

In het eerste kwartaal van 2010 (januari tot en met maart) zijn de kledinguitgaven gestegen met 5% ten opzichte van dit kwartaal in 2009. Het aantal gekochte stuks is gestegen; het gemiddeld besteed bedrag is gedaald. De verschillende tussen de segmenten zijn groot. Het segment kindermode is dit kwartaal flink gestegen in bestedingen (+11%), net als het segment bodyfashion (+12%). De bestedingen aan vrouwenmode stegen met 6%. In het segment mannenmode zijn de bestedingen licht gedaald met 3%.