TOP

GfK-maandcijfers: Verkoopdip in juni

Na een goede maand mei 2011 ervaart de sportbranche in de maand erna weer een verkoopdip. In juni 2011 kochten Nederlanders minder sportkleding (-16%) ten opzichte van dezelfde maand in 2010. Hoewel het gemiddeld bedrag steeg verkochten ondernemers uiteindelijk minder sportkleding (-20%).

Zoomen we in op de maanden april tot en met juni 2011 dan zien we dat Nederlanders minder sportkleding hebben gekocht in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2010. De hoge bestedingen in de maand mei 2011 kon de verkoopdip van april en juni niet compenseren. Met name de vrouwen houden de dalende trend in stand. In de zomermaanden blijft de hand op de knip. Ze kochten minder (-19%), maar hielden het gemiddeld besteed bedrag aan sportkleding stabiel.

Kwartaal
De mannen kochten niet meer sportkleding, maar gaven bij de kassa wel gemiddeld meer geld uit waardoor de verkoop for dit segment in dit kwartaal met 3 procent steeg. Kijken we naar het segment kindersportkleding dan zien we ook hier een daling ten opzichte van hetzelfde periode een jaar eerder (-5%). De daling in de bestedingen is te wijten aan een daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag is namelijk gestegen.