TOP

GfK-maandcijfers: lichte verkoopdaling in de sportbranche

Na twee zeer goede verkoopmaanden heeft de sportbranche het zomerseizoen helaas iets minder goed afgesloten. In de maand augustus 2012 liepen de verkoopcijfers volgens onderzoeksbureau GfK terug met 3% in vergelijking met dezelfde maand in 2011.

Hoewel het gemiddeld besteed bedrag per sportartikel gelijk bleef, kocht de consument in augustus 2012 minder artikelen per transactie (-2%) dan in augustus 2011. Gelukkig heeft deze lichte verkoopdaling nauwelijks invloed gehad op de zeer goede kwartaalcijfers. Dankzij de maanden juni en juli zijn de bestedingen aan sportkleding in Nederland in de periode juni t/m augustus 2012 gestegen (+7%) ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011. Deze stijging is geheel te danken aan een stijging van het gemiddeld besteed bedrag, want het aantal gekochte stuks bleef stabiel.

Vrouwensportkleding
De bestedingen aan vrouwensportkleding zijn in de periode juni t/m augustus 2012 gestegen (+5%) ten opzichte van de bestedingen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Deze stijging is net als in de totale sportmarkt te danken aan een stijging van het gemiddeld besteed bedrag per artikel. Het aantal gekochte stuks is echter licht gedaald.

Mannensportkleding
Kijken we naar de bestedingen aan mannensportkleding gedurende dezelfde drie maanden dan zien we een flinke verkoopboost (+13%). Deze sterke verkoopstijging is te danken aan een combinatie van een stijging van het gemiddeld besteed bedrag en een stijging van het aantal gekochte stuks.

Kindersportkleding
Opvallend is dat gedurende de zomerperiode ouders flink de hand op de knip hielden met betrekking tot hun kids. Alleen in het segment kindersportkleding is de verkoop met 9% gedaald. Deze daling wordt veroorzaakt door een combinatie van een daling van zowel het gemiddeld besteed bedrag per artikel als van het aantal gekochte stuks.