TOP

GfK maandcijfers juni 2011: 7% daling modebestedingen

In juni 2011 zijn de bestedingen aan mode in Nederland met 7 procent gedaald ten opzichte van juni 2010. Het aantal gekochte stuks daalde flink met 17 procent, terwijl het gemiddeld besteed bedrag steeg.

De bestedingen bij zelfstandige modezaken zijn volgens het GfK in juni 2011 flink gedaald (-16%). Dit wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks (-19%). Het gemiddeld besteed bedrag steeg wel. Ook bij de overige aankoopkanalen zijn de bestedingen ten opzichte van juni 2010 gedaald (-4%), maar minder sterk dan bij de zelfstandige modezaken. Het aantal gekochte stuks daalde met 13 procent, terwijl het gemiddeld besteed bedrag steeg.

Kwartaalcijfers
In de periode april t/m juni 2011 zijn de bestedingen aan mode in Nederland stabiel gebleven ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010. Het aantal gekochte stuks daalde, terwijl het gemiddeld besteed bedrag dit kwartaal steeg.

Mannenmode
Net als de afgelopen twee maanden zijn de bestedingen in het segment mannenmode ook in het kwartaal tot en met juni 2011 stabiel. Het aantal stuks dat consumenten kochten bleef stabiel, het gemiddeld besteed bedrag aan een mannenmode artikel steeg licht.

Vrouwenmode
De bestedingen aan vrouwenmode daalde dit kwartaal licht. Deze wordt veroorzaakt door een combinatie van een daling in het aantal gekochte stuks en een stijging van het gemiddeld besteed bedrag per vrouwenmodeartikel.

Kindermode
Het segment kindermode laat een daling zien in bestedingen (-7%). Deze afname wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag is ook in dit segment toegenomen.

Bodyfashion
Tenslotte zijn de bestedingen aan bodyfashion stabiel gebleven ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010. Net als bij de meeste andere segmenten is ook bij bodyfashion sprake van een daling van het aantal gekochte stuks, terwijl het gemiddeld besteed bedrag steeg.