TOP

GfK maandcijfers: dramatische verkoopmaand

April doet wat hij wil en dat geldt in deze maand ook voor de Nederlandse consument. Uit de cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat Nederlanders massaal de sportzaken links lieten liggen. De branche zag een inkomstendaling van bijna 25 procent in vergelijking met dezelfde maand in 2010. De oorzaak? Er werd minder sportkleding gekocht en bij de kassa was het gemiddeld verkoopbedrag ook lager.

Met de daling in april wordt de trend van de afgelopen maanden voortgezet. In de maanden februari tot en met april 2011 werd namelijk eveneens met 11 procent minder uitgegeven in vergelijking met dezelfde maanden in 2010. De dames hielden stevig de hand op de knip (-15 %). Ze kochten minder stuks en gaven gemiddeld minder geld uit aan sportkleding. Ook al trokken mannen vaker hun portemonnee, gemiddeld gaven zij minder uit waardoor er in het mannensegment tevens een daling (-8%) waarneembaar was. Tenslotte daalden de bestedingen ook in het kindersegment. Ouders gaven minder geld uit aan hun kids (-4%). Ze kochten minder sport outfits, maar het gemiddeld besteed bedrag bleef desondanks stabiel.