TOP

GfK: licht aan het eind van de tunnel in de moderetail

Ten opzichte van vorig jaar zijn de bestedingen aan kleding en schoenen in het eerste half jaar van 2014 hersteld. Vooral de uitgaven aan mannenmode doen het goed.

De bestedingen aan mode daalden in het eerste half jaar van 2013 nog met zeven procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit jaar was dat slechts twee procent. Onderzoeksbureau GfK ziet dan ook licht aan het eind van de tunnel. Ook ING is positief.

Mannen vs. vrouwen

Met name de bestedingen aan mannenmode doen het beter. In de eerste helft van 2014 werd evenveel uitgegeven als in dezelfde periode vorig jaar. In 2013 zagen we nog een daling van acht procent in de uitgaven aan mannenmode ten opzichte van het eerste half jaar van 2012.

Aan vrouwenmode werd ook weer meer uitgegeven dan vorig jaar. Ten opzichte van 2012 lagen de bestedingen vorig jaar nog zes procent lager. Dit jaar was dat slechts drie procent.

Stuks en prijs

Het eerste half jaar van 2014 zijn evenveel stuks verkocht als in dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde prijs per stuk is dus licht gedaald.

Aankoopkanalen

Ten opzichte van vorig jaar is er ook meer online mode gekocht. De online bestedingen in het eerste half jaar van 2014 stegen met negen procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Van de totale uitgaven aan mode wordt dertien procent online gedaan. De rest wordt uitgegeven in fysieke winkels. Zelfstandige winkels en multibrandstores hebben het meeste te lijden onder de opmars van e-commerce. Deze aankoopkanalen lieten over het eerste half jaar de grootste daling zien.

Conclusie

Volgens GfK laat het eerste half jaar van 2014 dus een voorzichtig herstel zien, na een voor de modebranche dramatisch 2013. Een herstellend consumentenvertrouwen en een daling van de werkloosheid zouden er voor moeten zorgen dat het herstel zich in de tweede helft van dit jaar verder gaat doorzetten.

In juni 2014 gaven consumenten weer minder uit aan mode…