TOP

GfK: kledinguitgaven januari 2014 -2%

De bestedingen aan mode in Nederland daalden in januari 2014 met 2 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2013. Dat blijkt onder andere uit de cijfers van GfK Panel Services. Textilia zet de belangrijkste punten op een rijtje.

Uit de cijfers van GfK Panel Services blijkt dat de bestedingen aan mode in Nederland in januari 2014 met 2 procent zijn gedaald ten opzichte van januari 2013. De dalende bestedingen worden veroorzaakt door een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks bleef stabiel.

Zelfstandige modezaken

De bestedingen bij zelfstandige modezaken zijn in het kwartaal november 2013-januari 2014 eveneens gedaald. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar daalden de bestedingen met 9 procent. De daling in bestedingen aan mode bij zelfstandigen is veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks (-9 procent). Het gemiddeld besteed bedrag is licht gestegen.

Overige aankoopkanalen

Ook de bestedingen bij de overige verkoopkanalen zijn licht gedaald (-3 procent). De oorzaak hiervan is dat het gemiddeld besteed bedrag daalde met 3 procent.  Het aantal gekochte stuks bleef stabiel.

Lees ook: ‘kledinguitgaven december 2013 -4%’