TOP

GfK: consumenten geven minder uit aan mode

In juni 2014 zijn de bestedingen aan mode gedaald ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit exclusieve maandcijfers van GfK.

Consumenten gaven in de maand juni vier procent minder uit aan mode dan in dezelfde maand in 2013. De daling wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks (eveneens vier procent). Het gemiddeld besteed bedrag per artikel bleef gelijk.

Kindermode

De bestedingen aan kindermode zijn in de periode april tot en met juni 2014 het sterkst gedaald. Consumenten gaven hieraan vijf procent minder uit. Het aantal gekochte stuks bleef stabiel, maar het gemiddeld besteed bedrag daalde.

Vrouwenmode

Aan vrouwenmode werd van april tot en met juni 2014 twee procent minder besteed. De daling werd veroorzaakt door een daling van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks bleef gelijk.

Mannenmode

Consumenten gaven ook minder geld uit aan mannenmode. Van april tot en met juni 2014 daalden de bestedingen met één procent. Het aantal gekochte stuks daalde zelfs met drie procent, maar het gemiddeld besteed bedrag steeg ten opzichte van 2013 licht.

Aankoopkanalen

Vergeleken vorig jaar daalden de bestedingen bij zelfstandige modezaken met negen procent. Het aantal gekochte stuks daalde met zes procent. Ook het gemiddeld besteed bedrag daalde (licht). De bestedingen bij de overige aankoopkanalen zijn stabiel.

Bekijk ook de cijfers van de maand mei