TOP

GfK bestedingen sportkleding december 2013 (-7%)

De bestedingen aan sportkleding zijn in december 2013 met 7% gedaald ten opzichte van december 2012. Dit komt naar voren uit exclusief GfK-onderzoek voor Textilia.

De daling wordt veroorzaakt door een afname van het gemiddeld besteed bedrag. Consumenten kochten iets minder stuks (-2%).

Volgens onderzoek van GfK Panel Services zijn de bestedingen aan sportkleding in Nederland in de periode oktober tot en met december 2013 ook met 7% gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2012. Consumenten kochten minder stuks. Het gemiddeld besteed bedrag per sportartikel is gestegen.

Vrouwensportmode
De bestedingen aan vrouwensportkleding zijn in de periode oktober tot en met december 2013 met 17% gestegen. Deze sterke stijging is te danken aan een forse toename van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks daalde echter licht.

Mannensportmode
De bestedingen aan mannensportkleding zijn in het kwartaal tot en met december 2013 sterk gedaald (-15%). Deze daling wordt veroorzaakt door een combinatie van een daling van het aantal gekochte stuks en een daling van het gemiddeld besteed bedrag per mannensportkledingartikel.

Kindersportmode
De bestedingen aan kindersportkleding zijn in het laatste kwartaal van 2013 het sterkst gedaald (-39%). Deze enorme daling wordt veroorzaakt door een afname van het aantal gekochte stuks en een daling van het gemiddeld besteed bedrag ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor.

2013 tot nu toe
Cumulatief zijn de bestedingen aan sportkleding in 2013 met 9% gedaald vergeleken met 2012. De bestedingen aan vrouwensportkleding namen met 2% toe, maar de bestedingen aan mannensportkleding zijn 14% gedaald. Aan kindersportmode werd in 2013 maar liefst 24% minder uitgegeven dan in 2012.