TOP

GfK: ‘Bestedingen februari met 9% gedaald’

In februari zijn de modebestedingen in Nederland gedaald (-9%) vergeleken met de bestedingen aan mode in februari 2011, meldt onderzoeksbureau GfK.

De daling wordt veroorzaakt door een sterke afname van het aantal gekochte stuks (-12%). De consument gaf gemiddeld wel iets meer uit per kledingstuk. Februari was vooral voor de zelfstandige modezaak een slechte maand. De bestedingen daalden met 18% ten opzichte van vorig jaar. De klanten gaven fors minder uit en ook kochten ze minder stuks (-5%).

Volgens het GfK daalden de bestedingen bij de overige aankoopkanalen minder sterk (-7%) dan bij zelfstandige modezaken Deze daling wordt veroorzaakt door een sterke daling van het aantal gekochte stuks (-12%). Het gemiddeld besteed bedrag nam toe.

Kwartaalcijfers
De bestedingen aan mode in Nederland zijn in de periode december 2011 tot en met februari 2012 met 5% gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal tot en met februari 2011. Deze daling wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag is dit kwartaal licht gestegen.