Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Geen doorstart voor Witteveen, Macy’s sluit 29 winkels en Amazon bouwt platform voor luxe mode

Het doek is nu toch echt gevallen voor modeketen Witteveen. Verder: De Amerikaanse warenhuisketen Macy’s sluit de komende maanden bijna dertig winkels en Amazon zou plannen hebben om een platform te lanceren voor luxe mode. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 9 januari 2020.

Geen doorstart voor Witteveen

Het doek valt nu toch echt voor modeketen Witteveen, er is geen doorstart gerealiseerd. “Ik had er in het begin nog wel hoop op, maar het is niet gelukt,” aldus curator Job Molkenboer tegen Retailnews. Volgens de curator was er maar “een klein beetje belangstelling” voor de keten. Witteveen werd eind november failliet verklaard, nadat het bedrijf surceance aan moest vragen doordat het geen overeenkomst kon sluiten met de curator van de failliete grootaandeelhouder Victory & Dreams. Door het faillissement van Witteveen sluiten 28 winkels en komen er zo’n 150 personeelsleden op straat te staan. De laatste vier winkels van het bedrijf sluiten deze maand.

Macy’s sluit 29 winkels 

De Amerikaanse warenhuisketen Macy’s sluit de komende maanden 28 warenhuizen en één winkel van Bloomingdale’s, zo meldt CNN. Toch vielen de laatste cijfers van het warenhuis mee, in november en december daalde de omzet met slechts 0,6 procent. Daartegenover staan wel slechtere cijfers voor het laatste kwartaal; een daling van 3,9 procent bij winkels die minimaal een jaar open zijn. De slechte verkoopcijfers zijn volgens de ceo Jeff Gennette te wijten aan het warme weer en minder toeristen die de warenhuizen bezochten. Daarnaast was de concurrentie van prijsvechters als TJ Maxx en Target te groot.

Raf Simons ontwerpt sneakerlijn

De Belgische modeontwerper Raf Simons brengt een eigen sneakercollectie uit, zo schrijft Highsnobiety. De lijn heeft de naam ‘Runner’ en bestaat uit acht sportsneakers, ontworpen en gemaakt door Raf Simons. Voor de schoenen maakt hij gebruik van leer en suède, technische innovaties en een uitgesproken kleurschema. De ontwerper presenteert zijn schoenenlijn tijdens zijn modeshow in Parijs op 15 januari.  

Amazon bouwt platform voor luxe mode

Retailgigant Amazon zou plannen hebben om begin 2020 een platform te lanceren dat compleet om luxe mode draait. Dat schrijft Twinkle op basis van een bericht op Womens Wear Daily. Het platform zou vergelijkbaar zijn met shop-in-shops in bijvoorbeeld warenhuizen, waar merken tegen betaling een eigen ruimte op de winkelvloer hebben.

De luxe modemerken krijgen op het platform ruimte om hun producten op de manier zoals zij willen te vertonen. Ook kunnen ze zelf de prijs bepalen. De merken zullen gebruik kunnen maken van het logistieke netwerk van Amazon als het gaat om snelle levering en klantenservice. Er zouden inmiddels twaalf luxe modemerken een samenwerking aangaan met Amazon, er zijn alleen nog geen namen bekendgemaakt.

Leveringen Seidensticker vanaf 2020 plasticvrij

Alle leveringen van Seidensticker zijn vanaf 2020 plasticvrij en daarmee bespaart het label meer dan 30 ton plastic, zo leest een persbericht. De ban op plastic is onderdeel van de interne duurzaamheidsstrategie van het bedrijf. Vanaf de herfst-wintercollectie van 2020 worden alle collecties geleverd zonder plastic verpakkingsmateriaal.