TOP

G-Star lanceert vrouwenwinkels

G-Star presenteerde vorige week op Bread & Butter in Berlijn een nieuw retailconcept, dat volledig is gericht op vrouwen: G-Star Women. In deze winkels kunnen vrouwen ervaren wat het denim vakmanschap van G-Star kan doen voor hun figuur.

Volgens Camiel Slaats, commercieel directeur van G-Star, is het retailconcept voor vrouwen het logische gevolg van de ontwikkeling die de vrouwencollectie de laatste jaren door heeft gemaakt. “We hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in de vrouwenlijn, met onder andere een nieuw team ontwerpers dat zich focust op de damescollectie en denims.  In 2011 zijn we begonnen met aparte corners voor de mannen en vrouwenlijn. Dat heeft positief uitgepakt. We zijn dat gaan door ontwikkelen, met dit retailconcept als resultaat. Bovendien: een echt goed denimconcept voor vrouwen bestaat  nog niet in de jeansbranche.”

Vrouwelijk 

Het winkelconcept voor vrouwen onderscheidt zich niet alleen van de ‘gemengde’ G-Star winkels door het collectieaanbod. Maar ook het interieur is vrouwelijk, met ronde vormen en het gebruik van lichte en zachte materialen als hout, glas en gordijnen tegen de wand. De winkels krijgen een boetieksfeer, met de focus op service. Het verkooppersoneel zal bestaan uit vrouwen, die worden getraind op kennis op het gebied van denim en de collectie. Want ondanks de boetieksfeer krijgt fashion niet de overhand en worden de G-Star Women-winkels echte blauwe winkels met denim in het middelpunt.

Dertig winkels

De eerste winkel opent in september in de Leidsestraat in Amsterdam (naast Supertrash) en is een samenwerking met de Gebroeders Coster, die al een aantal G-Star-winkels heeft en bekend is van de CTC dualbrandformule waar G-Star naast Adidas wordt verkocht. Andere openingen van G-Star Women zijn nog niet concreet, maar volgens Slaats is er voldoende interesse. “Eind 2013 willen we wereldwijd dertig vrouwenwinkels hebben. We horen van veel bestaande franchiseklanten dat zij er wel een vrouwenwinkel bij willen.”

Mannenmerk

Daarnaast wil G-Star ook nog doorgroeien met de ‘gewone’ monobrandwinkels. Daarvan staan de komende zes maanden dertig openingen gepland. G-Star heeft overigens geen plannen om met aparte mannenwinkels te komen. “Dat is niet nodig. We zijn van oudsher een mannenmerk. Maar inmiddels komt meer dan 30% van de omzet uit de vrouwenlijn en vrouwen vragen nu eenmaal een andere benadering.”, licht Slaats toe.