TOP

FNG uit de rode cijfers, Bellamy Gallery breidt uit en nieuwe baan voor Mattijs van Bergen

Modegroep FNG, waar Miss Etam bij hoort, is uit de rode cijfers. Verder: Bellamy Gallery breidt uit naar Groningen en Mattijs van Bergen slaat een nieuwe weg in. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 1 mei.

FNG uit de rode cijfers

Modegroep FNG is uit de rode cijfers. De omzet groeide in 2017 met 4,8% naar €482,4 miljoen en er werd een nettowinst geboekt van €7,3 miljoen. In 2016 werd er nog verlies geleden (€2,2 miljoen). Dat blijkt uit de jaarcijfers die FNG gisteren bekend maakte. Meer dan de helft van de omzet (52,8%) werd gerealiseerd door FNG Brands, waaronder Fred & Ginger, CKS, Claudia Sträter, Expresso en Steps vallen. Miss Etam draagt bij voor 21,1% en Brantano voor 26,1%.

In 2017 stond FNG voor de uitdaging om de in 2016 overgenomen retailers Miss Etam en Brantano te integreren in het bedrijf. Daarnaast werden er in 2017 nog twee overnames gedaan: Suitcase, een online personal shopping service voor mannen, en Concept Fashion, een Belgische retailer met 15 winkels. De groei in rentabiliteit wordt verklaard door de realisatie van synergievoordelen in logistiek. Zo worden Steps, Promiss, Fred & Ginger en CKS voortaan geleverd vanuit het geautomatiseerde magazijn van Miss Etam in Zoetermeer.

 

Nieuwe baan voor Mattijs van Bergen

Tien jaar na de lancering van zijn label Mattijs slaat de Nederlandse ontwerper Mattijs van Bergen een nieuwe weg in. Hij begint per 1 mei als Head of Design bij designerlabel Osman in Londen, waar hij ooit zijn masteropleiding aan het Central Saint Martins College heeft gedaan. De ontwerper had een aantal jaar veel succes met zijn eigen label Mattijs, met shows in Amsterdam en Londen, samenwerkingen met oa. United Nude en Aaiko en het winnen van de Dutch Fashion Award 2012.

Helaas kreeg hij te maken met tegenvallende verkopen door de crisis en werd zijn bedrijf in 2014 failliet verklaard. In 2015 is hij terug met zijn label Mattijs van Bergen, dat zich richt op capsulecollecties en projecten.  Zo lanceerde hij de betaalbare, duurzame collectie Matter en ontwierp hij de bedrijfskleding voor het W Hotel Amsterdam en De Efteling.

 

Mart Visser te zien in Zandvoort

Het Raadhuis van de gemeente Zandvoort en het naastgelegen Zandvoorts Museum zijn van 2 mei tot en met 1 juli 2018 het exclusieve domein van Mart Visser. Tijdens ‘The Take-over’ presenteert de couturier annex kunstenaar in het Raadhuis een selectie uit zijn laatste couturecollectie, aangevuld met iconische archiefstukken. Ook komt er een conceptstore met de prêt-à-porter zomercollectie 2018. Het Zandvoorts Museum wordt tijdelijk een ‘Mart Visser Museum’ met een overzichtsexpositie van zijn kunstwerken. Mart Visser – The Take-over is van woensdag- tot en met zondagmiddag van 13 tot 17 uur te bezoeken.

 

Bellamy Gallery breidt uit

De duurzame moderetailer Bellamy Gallery heeft een winkel geopend in Groningen. Volgens Retailnews gaat het in eerste instantie om een tijdelijke winkel voor drie maanden, waarna wordt gekeken of de winkel blijft. Dat past bij het concept van de retailer om te kiezen voor flexibele locaties. “Als een locatie goed is, blijven we en anders willen we de vrijheid om zo snel mogelijk weer weg te kunnen”, zei medeoprichter Imke Bens na de start van de keten in 2016 al in een interview met Textilia. In het korte bestaan heeft de retailer al verschillende winkels geopend en weer gesloten of verhuisd. Momenteel zijn er acht winkels: in Haarlem, Den Bosch, Maastricht, Rotterdam, Utrecht, Groningen, Arnhem en Den Haag. De laatste twee zijn ook nog maar net open. Er zouden verder plannen zijn voor winkels in België en Duitsland.

 

Omzet de Bijenkorf neemt verder toe in 2017

Voor het vijfde jaar achtereen steeg de omzet van warenhuisketen de Bijenkorf in 2017. De opbrengst van de verkopen viel in 2017 zo’n 12 procent hoger uit dan een jaar eerder. Dat meldt nu.nl.

Het bedrijf moest wel een eenmalige voorziening nemen voor de eerder aangekondigde samenvoeging van twee bestaande distributiecentra en de daaruit volgende banenreductie. Als dit buiten beschouwing wordt gelaten, is de operationele winst voor afschrijvingen in 2017 met acht procent gestegen naar 38,7 miljoen euro. Dat is een toename van 2,7 miljoen euro.

Zowel de fysieke winkels als de webwinkel droegen bij aan de groei. De winkels zorgden voor 8 procent groei en de webwinkel steeg 32 procent in omzet.