TOP

Flinke boete bij overtreding Wet Oneerlijke Handelspraktijken

Sinds 15 oktober vorig jaar ben je als winkelier verplicht vaker disclaimers in je reclamefolders te gebruiken om 'oneerlijke handelspraktijken' te voorkomen. Toch zijn er nu al winkeliers die zich hier niet aan houden. Daarmee zetten ze hun goede naam op het spel en riskeren ze een boete van 450.000 euro.

“Natuurlijk zijn er bedrijven die zich niet aan de Wet Oneerlijke Handelspraktijken houden,” vertelt een medewerker van de Consumentenautoriteit. “Daarom houden wij het in de gaten. Ook consumenten kunnen een klacht indienen. Wanneer we een vermoeden van oneerlijke handelspraktijken hebben, wordt dit goed onderzocht. Als dit vermoeden wordt bevestigt beslist de rechter verder wat er gebeurt.” Samen met de Autoriteit Financiële Markten houdt de Consumentenautoriteit toezicht op het naleven van de wet.

Wet Oneerlijke Handelspraktijken
Vorig jaar trad de Wet Oneerlijke Handelspraktijken in werking, deze wet verbiedt misleiding van klanten bij de promotie, verkoop en levering van producten. Reclame mag de consument niet meer op het verkeerde been zetten, zo moet je als aanbieder opvallende teksten als ‘alleen gelding zolang de voorraad strekt’ toevoegen in je reclameboodschap om duidelijkheid te scheppen.

Gevolgen
Wanneer je de wet niet naleeft kunnen de gevolgen enorm zijn. Bij overtreding kan de boete oplopen tot 450.000 euro en wordt er een persbericht verstuurd vanuit de Consumentautoriteit. Als winkelier sta je dan bekend als oplichter en is je naam voor altijd geschaad.

Reclamefolder
Ben je van plan om een folder uit te brengen? Let dan goed op de volgende punten: 

  • Zorg dat de feiten kloppen en laat dus geen dingen achterwege
  • Vermeldt zo duidelijk mogelijk de productinformatie: van welke stof is het kledingstuk, in welke maten is het verkrijgbaar etc.
  • Zet altijd de juiste prijs bij het product. Geef je korting? Zet dan het afgeprijsde bedrag bij het kledingstuk.
  • Vermeldt de rechten van de consument. Kunnen klanten kleding omruilen? Kunnen ze hun geld terug krijgen? Binnen welke termijn kunnen zij een kledingstuk retourneren?
  • En vermeld altijd de naam van je winkel, het adres en het telefoonnummer waarop klanten je kunnen bereiken.