TOP

FGHS winterevent 2009: een bewezen succesformule

De afgelopen dagen was het Oostenrijkse winstersportplaats Sölden overspoeld met Nederlanders. Eigenaren en medewerkers van wintersportspeciaalzaken konden hier namelijk de nieuwste ski's en snowboards testen tijdens de jaarlijkse FGHS skitestreis.

We are ready

Met de slogan ‘Are you ready’ wist de FGHS dit jaar 380 mensen uit de sportbranche naar haar jaarlijks terugkerende winterevent te trekken. Wat betreft het aantal deelnemers was het geen topjaar (vorig jaar stond de teller namelijk op 420), maar FGHS-directeur Dirk Vinken is desondanks een tevreden man. “Vanwege de economische tijden is het heel begrijpelijk dat mensen het een keer een jaartje overslaan.”

Testen, testen, testen

Deelnemers aan de skitestreis waren dit jaar zeker ‘ready’ om meer dan 650 verschillende type ski’s en 175 snowboards van 14 merken (Atomic, Blizzard, Dynastar, Elan, Fischer, Head, Nidecker, Nitro, Nordica, Rossignol, Salomon, Stöckli, Volant en Völkl) te testen. Per dag, zo lieten bijna alle vertegenwoordigers van de verschillende merken weten, werd er meer getest dan in voorgaande jaren. Het weerop dag één -veel sneeuw, maar minder zicht- speelde hierbij een grote rol. Ondernemers en winkelpersoneel bleven minder lang op de piste en kwamen na een halve afdaling alweer terug om te wisselen. Volgens Gerald Buurman van Nordica speelde ook de locatie van het Nederlands ‘merkenkamp’ het vele wisselen in kaart. “Nu komen de deelnemers zo het ‘dorp’ binnen skiën en kunnen ze gemakkelijk van ski’s wisselen.”

Naast het testen van ski’s en boards was er in het Nederlandse dorp ook een prominente plek ingeruimd voor beschermende kleding en producten. Het dragen van helmen is en wordt in steeds meer wintersportlanden verplicht. “Een helm moet je tegenwoordig wel in je winkel hebben liggen”, aldus Vinken. Dat dit is doorgedrongen bij de meeste detaillisten en zij nu de kans namen om deze zelf te testen werd duidelijk bevestigd bij de stands van de merken Casco, Bataleon, Dainese, Giro en POC.

Kleurrijk

De deelnemers hanteerden allemaal een eigen aanpak op deze testtrip. Sommigen probeerden de ski’s en snowboards in categorie te rijden, anderen testten alleen wat ze zelf op de winkelvloer verkopen. Ook waren er detaillisten die elk uur van producten probeerden te wisselen. Naast dat zij het nieuwste van het nieuwste mochten testen, liepen alle detaillisten vanzelfsprekend ook in de nieuwste skipakken rond. Het oogde als een ongeplande modeshow op de lange latten. Enkele winkeleigenaars en medewerkers sjeesden in eigen huisstijl de berg af, maar de individuele stijl overheerste. De functioneel bekende skimerken O’Neill, Protest, Salomon en Peak Performance werden er zo uitgepikt en vrij voorzien van positieve feedback. Maar ook collega’s in merken als Armada en Eleven kregen links en rechts goedkeurende blikken. De kleuren zwart, wit en grijs behoren duidelijk tot de verleden tijd. Felle kleuren als aquablauw, bright yellow en limegreen waren daarentegen dominant aanwezig. Colour blocking is hot en de organisatie was gestoken in regenboogkleurige pakken van O’Neill en daarmee niet over het hoofd te zien.

Starters en gevorderden

Naast het bijwonen van clinics van ervaren instructeurs konden beginnende skiërs en snowboarders zich inschrijven voor lessen. Op een testreis als deze zijn beginners overigens zwaar ondervertegenwoordigd. Bijna alle deelnemers aan de testreis naar Sölden zijn sneeuwfanaten, die waarschijnlijk eerder konden skiën dan lopen. Beginners leren dan ook al snel om zichzelf starter te noemen. Wat – zo ondervond de Sportcult-redacteur aan den lijve- inderdaad beter is voor de gemoedstoestand.

Lezing

Wintersport specialist watcher, Bert Romani, wist de eerste avond de wintersportfanaten een uur lang te boeien met zijn lezing ‘Heeft de recessie invloed op wintersporters?’. Naast trends en ontwikkelingen in de wintersportwereld ging hij ook in op de winkelvloer situatie gedurende deze tijden. Menig luisteraar vond de insteek van Romani’s verhaal wat negatief. Desondanks werd er dagenlang creatief voortgeborduurd op Romani’s boodschap ‘Service is alles wat je doet bovenop hetgeen wat de klant van je verwacht’.

Toegevoegde waarde

Met kleine oogjes vertrokken de meeste deelnemers dinsdagochtend voldaan richting Nederland. Romani gaf de deelnemrs mee dat we zonder sneeuw nergens zijn. Maar tegenwoordig zijn we ook zonder de jaarlijkse FGHS testreis nergens. Want dit is hét moment voor de Nederlandse wintersportbranche om in Oostenrijk samen te komen, dagenlang zij aan zij hardwaren te testen, te netwerken en te borrelen. Het is een gouden combinatie en menig deelnemer zal dan ook volgend jaar weer van de partij zijn. Kortom: de FGHS testreis heeft ook in 2009 zijn toegevoegde waarde bewezen.