TOP

Fashion Brands Collections toch failliet verklaard

Fashion Brands Collections, de Nederlandse licentiehouder van modemerk Elle, is op 25 maart failliet verklaard. Half maart vroeg het bedrijf al uitstel van betaling aan. Achter de schermen wordt nog steeds gewerkt aan een doorstart.

Het Nederlandse Fashion Brands Collections is exploitant van de licentie van Elle-Prêt-à-Porter (de kledinglijn van het tijdschrift Elle) voor de collecties en winkels in Europa en het Midden-Oosten. Fashion Brands Collections vroeg half maart surseance van betaling aan bij de rechtbank in Amsterdam. Het bedrijf kreeg hiermee de tijd om met schuldeisers tot een oplossing te komen, orde op zaken te stellen en gesprekken te voeren met potentiële investeerders. Op 25 maart werd Fashion Brands Collections echter toch failliet verklaard.  

Volgens curator Ernst-Paul Pandelitschka van Certa Legal Advocaten & Adviseurs gaan de zaken bij Fashion Brands Collections vooralsnog gewoon door en zijn de winkels ook nog steeds open. De curator is in gesprek met enkele partijen over een doorstart, met als uitgangspunt dat het bedrijf in zijn geheel wordt voortgezet. Volgende week wordt daarover meer bekend. Over de precieze oorzaak kan de curator nog geen uitspraken doen. “De oorzaak die de bestuurders hebben aangegeven is dat ze flink hebben geïnvesteerd in winkels en dat er weinig reserves waren toen de omzet dit jaar door de economische situatie flink terug liep.”

Overigens is moederbedrijf Fashion Brands Company, eigenaar van de Elle-licentie, nog niet failliet. Fashion Brands Company is wel bereid de licentie aan de nieuwe eigenaar te verkopen bij een doorstart.

Modemerk Elle heeft in zijn korte bestaan in Nederland al een turbulent bestaan achter de rug met de nodige herstructureringen. Het merk werd in 2004 in Nederland op de markt gebracht door retailserviceorganisatie Euretco, onder de werkmaatschappij L-Unlimited. Na het faillissement van L-Unlimited in 2005 werd de Elle-licentie voor Europa inclusief alle activa en passiva overgenomen door Fashion Brands. Het merk kreeg een nieuwe impuls, wat gepaard ging met veel winkelopeningen en een collectie van het ontwerpersduo Oscar Raaijmakers en Süleyman Demir.