TOP

Even Afrekenen: Robbe Manto in Maarssen [interview] *

Vrouwenmodewinkel Robbe Manto opende pas drie jaar geleden de deuren in Maarssen, maar heeft nu al een grote schare fans. Eigenaar Rob Schepers weet van de meeste klanten de maten en wat ze in de kast hebben hangen.

“Ik help alle klanten zelf, want ik ben er altijd”, zegt Rob Schepers, eigenaar van vrouwenmodewinkel Robbe Manto in Maarssen. “Ik ken mijn collectie, ik weet precies wat ik voor iemand moet pakken. Klanten willen ook graag door mij worden geholpen. Er zijn vrouwen die op een andere dag terugkomen mochten ze mij een keer niet treffen.” Het is een dinsdagochtend in juni. Het is rustig in de winkelstraat waar Robbe Manto is gevestigd. Maar dat zegt niets volgens Schepers. “Het kan hier zo vol staan. Laatst op een druilerige zaterdag had ik mijn beste dag ooit. De moeders van zeven bruiden lieten zich van top tot teen aankleden. Veel klanten komen gericht, via via. Ik bied altijd koffie aan en de prosecco gaat bijna elke dag open”, gebaart hij naar de gevulde champagnekoeler op de toonbank.

Niet te goedkoop

Met Robbe Manto richt hij zich op ‘mevrouwen’, zoals Schepers zijn clientèle zelf omschrijft. Bij hem geen spijkerbroeken, maar elegante bloezen, jasjes, pantalons en jurken. Vrouwelijk en niet te jong. Als het even kan, koopt hij in tot maat 50. Hij pakt een vrouwelijke donkerblauwe blazer en een witte bloes met een hoge kraag en dubbele manchetten. “Dit is mijn klant. Niet te frivool, niet te basic.” Hoewel zijn klanten best wat te besteden hebben, is betaalbaarheid een belangrijke pijler. “Die bloes en blazer kosten samen net geen €200,-. Maar ik heb ook een ondergrens, te goedkoop is nergens voor nodig”, vertelt hij terwijl hij toesnelt op een klant die in een witte top de paskamer uitkomt. “Deze top heeft u toch al in het geel?” Opstartproblemen kende Robbe Manto niet, waarvoor Schepers de ideeën verzamelde in de tijd dat hij interieurstoffen, draagtassen en modemerken verkocht aan winkeliers. “Toen ik dit pand tegenkwam, ging het heel snel. Mijn bedrijfsplan stuurde ik om vijf voor vijf naar de bank en de volgende ochtend kreeg ik akkoord. Na twee maanden was de winkel rendabel en kon ik de lening van €10.000,- terugbetalen.”

Persoonlijk praatje

Op maandag is de winkel gesloten en eens per maand gaat Schepers dan naar Parijs om in te kopen. Ook laat hij speciaal voor Robbe Manto artikelen produceren. Zoals de organza bolero’s voor over de mouwloze feestjurkjes, omdat zijn klanten hun armen liever bedekt houden. Of de linnen broeken en jurken die Schepers in de collecties van de merken miste. “Ik weet precies wat mijn klant wil. De uitverkoop is bij mij minimaal.” Ondertussen snuffelt een volgende klant in de rekken, op zoek naar iets stemmigs voor een crematie. Schepers hult haar in een donkerblauw aansluitende jurk met bijpassend jasje, de klassieke robe-manteau. Dan volgt een gesprek over de overleden schoonmoeder en gemeenschappelijke kennissen voordat ze €340,- afrekent voor de set. “Weet je wat het belangrijkste is?”, vraagt Schepers. “Het persoonlijke praatje, niet het verkopen. Dit was een nieuwe klant en ik onthoud haar maten voor de volgende keer. Bij de opening kreeg ik een opschrijfboekje van een vriendin met een winkel in Maastricht. Dat gebruik ik niet, de meeste informatie zit in mijn hoofd.” Aan een tweede winkel heeft Schepers wel eens gedacht. “Maar klanten komen voor mij en ik kan niet in twee winkels tegelijk aanwezig zijn. Wie weet komt er ooit iemand voorbij die het precies zo doet als ik.”

Oppervlakte winkel: 135 m2

Personeel: 1 parttimer en 1 hulpkracht

Doelgroep: Vrouwen 30+

Segment: midden

Merken: B Three, Chiarico, Diva Catwalk, Edith & Ella, Eva Tralala, Helena Hart, Hunza, Komodo, La Strada, Question?, Ria, Stehmann, Tone Barker. Aangevuld met steeds nieuwe merken uit Parijs.

1 Rob Schepers

Rob Schepers benadert iedere klant met evenveel aandacht.

2

“Ik zet geen plaatje van een merk neer, het merk moet in mijn plaatje passen.”

3

De collectie hangt op kleur en bewust niet op merk.

4 

‘’Mijn collectie is vrouwelijk en niet te jong. Niet te frivool, maar ook niet te basic.”

5 

De kledingcollectie wordt gecompleteerd met een ruim aanbod schoenen, tassen en andere accessoires.

6

De hoeden laat Schepers maken in Parijs en doen het goed bij de moeders van de bruid.

Dit artikel komt uit Textilia 7 van 2015, de vrouwenmodespecial voor zomer 2016, die begin juli 2015 verscheen. Altijd als eerste uitgebreide interviews en bedrijfsprofielen lezen? Abonneer je dan ook op de printeditie van Textilia.