TOP

Modewinkel kan geld verdienen met goed lichtplan *

Je modewinkel kan nog zo mooi zijn ingericht, als de verlichting niet sfeervol is, zijn alle inspanningen voor niets. “Klanten voelen dat meteen en besteden minder tijd in je winkel”, zegt specialist Martin van Son. Hij vertelt hoe je je modeartikelen optimaal presenteert en daardoor je omzet kunt verhogen.

Zo vlak voor de feestdagen zien heel wat winkels en winkelgebieden er supergezellig uit door onder meer de feestverlichting in de straten en etalages. Onherroepelijk leidt dat tot een prettig gevoel bij consumenten die daardoor extra in de stemming worden gebracht om te kopen.

 

Dat effect kunnen modewinkeliers ook bereiken in de winkel, zegt lichtspecialist Martin van Son van Internova uit Breda. Dit bedrijf heeft verlichting aangebracht in verschillende Nederlandse modewinkels en -ketens, zoals Sneakers, maatpakkenspecialist SLFMD, Zoe Karssen in Amsterdam, Scotch & Soda en over de grens Supertrash in Wijnegem en North Sails in Rome en in Barcelona. 

 

Waarom is goed licht in een mode- en schoenenwinkel belangrijk?

 

Van Son: “Het juiste licht is net zo essentieel als elk ander onderdeel van het totale winkelconcept. Voor mode- en schoenenwinkels is het belangrijk dat de kleuren en materialen van de artikelen goed worden weergegeven. Licht bepaalt in belangrijke mate de winkelbeleving van de klanten en je kunt er je concept en uitstraling mee versterken. Evenals met het soort armatuur waarvoor je kiest, dat draagt natuurlijk ook bij aan de uitstraling van het winkelinterieur.”

 

Wat zijn de belangrijkste onderdelen van een lichtplan voor de mode- en schoenenbranche?

 

“De kleding en schoenen moeten goed uitkomen in het licht en de klant moet zich in de ruimte prettig voelen. Voor het samenstellen van het lichtplan is het dan belangrijk dat er bij het interieur passende verlichtingsarmaturen worden geplaatst met passende luxwaarden voor de winkelvloer, voor de schappen en de rekken.”

 

“Met lichtsterkte en bundelbreedte kun je variëren. Schappen met accessoires licht je anders aan dan rekken met kleding. In het algemeen gebruik je een brede lichtbundel als je een groot oppervlak wil uitlichten. Hoe meer accent je wilt leggen op een product, hoe geconcentreerder de lichtbundel.”

 

“Luxwaarden kunnen verschillen. In de winkel zelf worden in het algemeen lagere luxwaarden gehanteerd dan in de etalage. In de etalage worden spots met hogere lumen toegepast om bijvoorbeeld reflectie in de ramen te verminderen en om artikelen van buiten af goed te kunnen zien.”

 

Goede verlichting zou omzetverhogend kunnen werken, hoe werkt dat?

 

“Tijdens een wandeling door elk willekeurig winkelgebied in Nederland wordt meteen duidelijk welke winkels goed en professioneel uitgelicht zijn en welke winkels dat niet belangrijk vonden. Soms zie je tenenkrommende, donkere en onprofessionele voorbeelden. Dat draagt niet bij aan het vertrouwen en een fijne winkelbeleving. Klanten zien en voelen dat meteen en zullen dus minder tijd in de winkel besteden en minder vaak een dergelijke winkel bezoeken.”

 

Een professioneel uitgelichte winkel daarentegen geeft de klant een fijn en aangenaam gevoel en hij zal gemiddeld een langere tijd in de winkel besteden. Als het complete winkelconcept klopt, inclusief het juiste licht, kun je klanten aan je binden.” 

 

“Een goed voorbeeld is Scotch & Soda. Het hele concept klopt daar, van de geur in de winkel tot de verlichting. Niet iedereen vindt dat, maar wat zij maken is bijzonder. Eigenlijk is het vrij donker in de winkels, maar het wijkt af van de meeste winkels. Zij gebruiken kleine lichtspotjes, acht graden bundelbreedte, dat is heel smal. Echter, door af te stappen van de gebaande paden, onderscheiden ze zich wel. Met succes.” 

 

Wat zijn de trends op gebied van verlichting voor mode- en schoenenzaken?

 

“Led-verlichting is erg populair binnen de mode- en schoenenbranche. Het is energiebesparend, maar dit licht bevat ook geen uv-straling. Uv-straling kan voor verkleuring van de kleding of schoenen zorgen namelijk. Een retailer die investeert in led-verlichting koopt daarmee bovendien besparing, duurzaamheid en zelfs gebruiksgemak omdat lampen niet vervangen hoeven te worden.”

 

“Wij werken in winkels met speciale retail led-modules waarbij de kleurechtheid van de producten zeer hoog is. We hebben vele mogelijke lichtkleuren, zoals bijvoorbeeld het fashionable CrispWhite voor een intense kleurweergave, die verlicht vooral in wit en blauw. North Sails werkt daarmee. We gebruik ook PremiumWhite, die is efficiënter is gebruik, maar niet zo intens. Hoe beter de kleurweergave, hoe meer vermogen en dus hoe minder efficiënt.”

 

Kunnen winkeliers zelf ook een lichtplan maken?

 

“Een winkelier heeft vaak wel een beeld van waar en hoe de verlichting geplaatst moet worden, maar om de winkel goed te verlichten is gespecialiseerde kennis onontbeerlijk. Een specialist heeft die kennis, zoals de mogelijkheden van de nieuwste led-technologieën, lichtkleuren, toepassingsmogelijkheden in de verschillende armaturen, uiterlijke kenmerken van armaturen, railverlichting, inbouw en opbouw. Er is zoveel mogelijk. Een verlichtingsadvies is bij ons in elk geval altijd gratis.”

 

Is licht ook belangrijk voor het winkelpersoneel?

 

“Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van de juiste verlichting zeer belangrijk is voor het welzijn van de werknemers. Veel gehoorde klachten bij slecht of onvoldoende licht zijn hoofdpijn, vermoeidheid en last van de ogen. Door gebruik van het juiste licht kunnen deze klachten voorkomen worden en zal er sprake zijn van minder ziekteverzuim.” 

 

De winkelverlichtingstips op een rij: 

– Licht kleur en materialen uit, zodat kleding en schoenen goed worden weergegeven

– Zorg dat het lichtplan aansluit op je winkelconcept

– Voorkom reflectie in je etalage door hogere lumen te gebruiken

– Gebruik vooral led-verlichting, dat is duurzamer