TOP

Even Afrekenen: Nunc in Hardenberg [interview]

Glitters, sexy tops of glamourjurkjes kom je niet tegen in de rekken bij Nunc in Hardenberg. De eigenaren Natascha Boer en Liesbeth Ekkelenkamp zijn trouw aan hun eigen stijl: stoer en vrouwelijk.

“Het is niet dat we geen jurkjes verkopen, maar niet van die glitter- en glamourexemplaren. Onze jurken zijn stoer. Bijvoorbeeld in leer of sweat, met een groot grofgebreid vest erover”, typeert Liesbeth Ekkelenkamp. “De stijl is een beetje shabby, maar wel met mooie materialen en een eigenzinnige touch. Er is weinig kleur in ons aanbod, onze kleding doet het vooral goed in grijstinten. We volgen onze eigen weg. Als bij de inkoop een top tien van het merk klaar hangt, kopen wij die items het liefst juist niet in. Dat onze stijl nu toevallig in de mode is, vinden we soms zelfs wel jammer.” Samen met Natascha Boer opende Ekkelenkamp in de zomer van 2011 de deuren van Nunc in het centrum van Hardenberg, nadat ze jarenlang samen hadden gewerkt in een kledingwinkel. Boer: “We wilden neerzetten wat we zelf misten in het winkelaanbod.”

Nunc (2) Nunc (3)

Belangrijke pijlers

Op de beurzen in Berlijn gingen de jonge ondernemers op zoek naar merken die ze zelf nog niet goed kenden. Een paar van de eerste merken waarmee ze begonnen, waren 10Days en Penn & Ink, nog steeds belangrijke pijlers in het aanbod. “We reizen veel om inspiratie op te doen”, vertelt Boer. “In het begin hadden we moeite om merken te krijgen, nu bellen ze ons zelf.” Omdat ze in het bestaande aanbod geen accessoires in ‘hun’ stijl kunnen vinden, maken de twee zelf kettingen van leer en oud zilver uit Istanboel. “Die zijn vaak binnen een week uitverkocht, we hebben niet eens de tijd om nieuwe bij te maken.” De winkelinrichting bedachten Boer en Ekkelenkamp zelf: bakstenen en houten wanden, een strakke betonnen vloer en een industrieel plafond met grote lichtspots. In de etalage een hangstoel en in het midden van de winkel een catwalk met etalagefiguren. Door de hele zaak vind je woonaccessoires als grote kandelaars, vazen, Marokkaanse dienbladen en houten krukjes, die ook te koop zijn. Door de uitstraling van de winkel denken bezoekers geregeld dat Nunc onderdeel is van een keten. Boer: “Vooral dagjesmensen willen weten of er een filiaal bij hen in de buurt zit. Of retailers vragen of ze kunnen franchisen. Maar een tweede winkel is niet onze wens. Er schieten wel eens dingen door ons hoofd, maar dan denken we eerder aan een Nunc kids of Nunc food.”

Nunc (1) Nunc (5)

Band met de klant

Ze hadden niet verwacht dat klanten gerust drie kwartier in de auto zitten om bij Nunc te komen winkelen. Toch gebeurt dat geregeld. Ekkelenkamp: “We hebben een klant uit Utrecht, een stad waar onze merken ook verkocht worden. Maar bij ons vindt ze al haar favoriete merken in één winkel en ingekocht in haar stijl. We zijn er daarnaast van overtuigd dat wij een gezellige, laagdrempelige sfeer uitstralen. Door de persoonlijke aandacht en het kopje koffie of thee delen klanten veel lief en leed met ons. Dat schept een band.” Een webshop hebben de twee bewust niet. “Omdat we bang zijn dat de meest speciale dingen meteen via internet worden besteld en de klanten die daarvoor speciaal naar de winkel komen, misgrijpen”, legt Boer uit. “Misschien is het ook een luxe dat we er zo over denken. De winkel gaat erg goed, dus dan heb je het ook niet nodig. We groeien nog steeds elk jaar, in 2015 10 procent. Als je zorgt dat je de leukste bent in de regio, komen de klanten wel.”

Oppervlakte winkel: 190 m2

Personeel: 3 parttimers

Doelgroep: vrouwen 30+

Segment: midden-hoog

Merken: o.a. 10Days, Aaiko, A.S. 98, Bianco, Black by K&M, Braez, Household Hardware, Jane Lushka, Maryley, Minimum, Moscow, Mosh Mosh, Osi, Penn & Ink, Please, Shabbies, Silver en Zero Cent Cinq

Nunc (4)

 

Natascha Boer (li.) en Liesbeth Ekkelenkamp (re.) zetten met Nunc neer wat ze zelf misten in het winkelaanbod.

Dit artikel komt uit Textilia 1 van 2016, de vrouwenmodespecial voor winter 2016/2017, die in januari 2016 verscheen. Altijd als eerste uitgebreide interviews en bedrijfsprofielen lezen? Abonneer je dan ook op de printeditie van Textilia.