TOP

Elisabetta Franchi opent eerste winkel in Nederland, omzet non-foodwinkels een derde lager en Miss Etam en Steps open voor uitverkoop

Vrouwenmodelabel Elisabetta Franchi opent een winkel in Nederland, Miss Etam en Steps gaan open om de voorraden te verkopen en de non-foodwinkels zien de omzet met een derde dalen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 31 maart.

Omzet non-foodwinkels een derde lager

De omzet van de winkels in non-food kromp in februari met 30,3 procent, meldt het CBS. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 31,6 procent lager dan een jaar eerder. Vrijwel alle branches in de non-foodsector leden omzetverlies, maar de omzetdaling was het grootst bij de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren. Voor veel winkelbedrijven was het online kanaal en click en collect wegens de coronamaatregelen de enige mogelijkheid om omzet te behalen in februari. Drogisterijen – aangemerkt als essentiële winkels – vormden daarop een uitzondering in de non-foodsector; deze winkels hebben in februari meer omgezet dan een jaar eerder. De detailhandel als geheel zette in februari 2,8 procent minder om dan in februari 2020. Het verkoopvolume was 4,5 procent lager. De foodsector realiseerde echter meer omzet dan een jaar eerder (+8,7%). Online werd 103,7 procent meer omgezet door de detailhandel. Webwinkels plusten 65,1 procent, maar retailers die fysieke winkels combineren met online groeiden het hardst, namelijk met 162,1 procent.

Credit: CBS

Man draagt korte broek vooral in vrije tijd

Het zonnige intermezzo deze week in ons land grijpt mannenmodeketen Only for Men aan om de korte broek in het zonnetje te zetten. Dat doen ze met een luchtig onderzoek onder de eigen achterban over dit kledingstuk. Wat blijkt: 40 procent geeft aan drie tot vier korte broeken in de kast te hebben liggen, 36 procent heeft er vijf of meer en toch nog 6 procent heeft er helemaal geen een in huis. Op de vraag waar de korte broek het meest gedragen wordt, zegt 71 procent thuis in de vrije tijd. Opvallend is dat daarna de opties ‘zowel thuis als naar werk’ en ‘alleen op vakantie’ ongeveer gelijk opgaan (12% en 13%). Een heel klein aantal (4%) draagt nooit een korte broek, mogelijk omdat ze er geen een hebben. Het gros van de ondervraagden vindt het niet professioneel vindt om een korte broek naar het werk te dragen, maar dat ook de dresscode op kantoor het niet toelaat. Meer dan de helft (56%) van deze mannen geeft aan dat wanneer de etiquette op werk het zou toelaten, zij de korte broek zeker naar werk aan zouden trekken.

Miss Etam en Steps open voor uitverkoop voorraad

De winkels van Miss Etam en Steps hebben de deuren geopend voor winkelen op afspraak, meldt Retailnews. Op deze manier proberen de formules zoveel mogelijk voorraad te verkopen. Half februari werden de personeelbv’s waarin het winkelpersoneel van Miss Etam en Steps was ondergebracht, failliet verklaard. Hierdoor verloren driehonderd personeelsleden van in totaal 46 winkels hun baan. Nu gaan er 33 zaken open voor winkelen op afspraak. Hiervoor zijn uitzendkrachten ingeschakeld. Dat is noodgedwongen, zegt een woordvoerder van moederbedrijf NXT Fashion. “Liever waren we met de eigen medewerkers doorgegaan.” NXT Fashion nam in september 2020 meerdere formules van de failliete modegroep FNG over. Naast Miss Etam en Steps ging het om Claudia Sträter, Expresso en Promiss. Claudia Sträter en Expresso werden vrijwel direct doorverkocht aan modeketen Van Uffelen, Promiss ging later over naar Paprika. Nxt Fashion ging zelf verder met Miss Etam en Steps, maar dat verliep al vanaf de start rommelig. Eind vorig jaar werden het distributiecentrum en hoofdkantoor failliet verklaard, en vervolgens ook de personeelsbv’s. Oorzaak is volgens eigenaar Martijn Rozenboom de lockdown. Verder wees het UWV de aanvraag voor de NOW-regeling voor substantiële omzetdalingen af. Rozenboom nam Miss Etam en Steps begin september over na het faillissement van FNG en het UWV zag de ketens na de doorstart als nieuwe ondernemingen.

Helft Nederlandse import uit armste landen is kleding

Nederland importeerde in 2020 voor 2,9 miljard euro goederen uit de 46 minst ontwikkelde landen. Dat is 4 procent minder dan in 2019. De helft hiervan bestaat uit kleding, die voornamelijk uit Bangladesh komt. Dat meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers van de internationale goederenhandel. Van alle goederen die Nederland importeert uit de armste landen is kleding verreweg het belangrijkst. De Nederlandse importstroom van kleding uit de minst ontwikkelde landen was in 2020 1 453 miljoen euro. Hiervan komt bijna driekwart rechtstreeks uit Bangladesh. De overige kleding komt voornamelijk uit Cambodja en Myanmar. De import van schoeisel, vrijwel uitsluitend uit Bangladesh en Cambodja, was met 180 miljoen euro vrijwel even groot als in 2019.

Elisabetta Franchi opent winkel in Den Haag

Vrouwenmodemerk Elisabetta Franchi opent de tweede brandstore in Den Haag, zo wordt gemeld in een persbericht. De boetiek is 90 vierkante meter groot en bevindt zich in de hoofdstraat, het Noordeinde. Het is niet de eerste brandstore van Elisabetta Franchi, in februari van dit jaar opende het merk al een winkel in Brussel. De uitbreiding in Nederland maakt deel uit van een bredere internationale strategie om in voor het merk belangrijke bestemmingen te groeien als merk, zo schrijft het merk, zowel aan de wholesale kant als op het gebied van retail.

Foto’s: Elisabetta Franchi