TOP

Eindelijk weer op pad: de Lijnden Fashion Tour goed bezocht

In het derde achtereenvolgende seizoen zonder Modefabriek vervulde de tweede editie van de Lijnden Fashion Tour op 11 en 12 juli een duidelijke behoefte. “Iedereen heeft weer echt behoefte om mensen te ontmoeten en kleding te voelen.”

Er deden drie keer zoveel merken mee aan de tweede editie van de Lijnden Fashion Tour op 11 en 12 juli 2021 dan aan de eerste editie vorig jaar zomer. Mede doordat er een behoorlijk aantal modebedrijven zich in de tussentijd in het bedrijvengebied gevestigd hebben, maar ook doordat steeds meer modebedrijven na het succes van de vorige editie warmlopen voor het event. Dit keer haakten ook de showrooms in het nabijgelegen Badhoevedorp aan bij het event, mét succes. “We hadden van tevoren geen idee wat we aan bezoek konden verwachten van het event en we hebben voor de maandag ook gewoon inkoopafspraken staan”, vertelt Nick Vervoort van vrouwenmodemerk Nukus, dat sinds kort een showroom in Badhoevedorp heeft, net als het eronder gevestigde Harper & Yve. “Maar we zijn echt verrast door de aanloop. We hebben wat extra mensen gebeld om ons morgen te komen helpen in de showroom”, zegt Vervoort.

Positieve reacties

De sfeer onder de modemerken was zondag opgetogen. Eindelijk kon er weer een live-event worden bezocht waar retailers en merken met een drankje in de hand elkaar in de ogen konden kijken en praten over de branche. De deelnemende mannenmodemerken en -agenturen toonden zich tevreden met het event op de zondag. Bij Dstrezzed liep het lekker door, vertelt sales manager Dennis Arendonk. “Het is een geleidelijke flow en we horen veel positieve reacties. Gevoelsmatig is het nu wat beter dan voorheen, vermoedelijk omdat dit het enige contactmoment met klanten en prospects is.” Dat beaamt Maxime Bulthuis van het gelijknamige modeagentuur: “Klanten zijn positief, zitten er vrolijk in. Maar ik verwacht van de maandag wel iets meer.”

Behoefte aan fysiek contact

Ook de vrouwenmode-agenturen in Lijnden toonden zich tevreden na de eerste dag. Bij mede-initiatiefnemer Otto Klein van Collections kon er van uitgebreide catering en muziek worden genoten. Het is er de hele dag door druk. “Je merkt dat retailers echt weer zin en behoefte hebben om op pad te gaan, mensen te spreken en collecties te zien en te voelen”, zegt Otto Klein. Aan het eind van de dag werd hier afscheid genomen van de collega’s van Fellows United, die de showroom aan de overkant verruild hebben voor een locatie buiten Lijnden. In hun oude showroom zijn nu onder de naam The Lobby de premiumcollecties van Collections te vinden, waaronder Atelier Rêve, de grote zus van Ichi, dat een Frans stijltje heeft. De agenturen Cees de Best, De Jong Fashion en Bianca van Leur Agenturen zijn onlangs verhuisd van het Fashion House in Amsterdam naar Lijnden en grepen tijdens de Lijnden Fashion Tour de gelegenheid aan om hun nieuwe showroom te presenteren.

Nieuwe merken

Uiteraard grepen merken en agenturen de gelegenheid aan hun nieuwe koers of merken te presenteren tijden de fashiontour. Zo presenteerde Hetty Kemper Agenturen de nieuwe vrouwenmodecollectie van Joop!, dat is opnieuw is gelanceerd met een nieuw concept en waar grote plannen mee zijn. Bianca van Leur lanceerde het voor Nederland nieuwe Griekse merk Greek Archaic Kori, met jurken en tunieken met prints. Nieuw in het assortiment van De Jong Fashion is het duurzame tassenmerk Markberg. Christine Gerrits kreeg veel belangstelling voor de uitgesproken one-of-a-kind jurken en kimono’s van haar merk Sissel Edelbo, dat kleding maakt van sari’s uit India. Maar ook de T-shirts en sweaters met uitgesproken prints van haar nieuwe merk Doctor Fake vielen in de smaak. In het modebeeld voor zomer 2022 vallen vooral het gebruik van kleur en prints op. In tegenstelling tot het door trendwatchers getipte geel en lila valt in de collecties vooral de kleur roze op als smaakmaker.

Trendbeeld

Bulthuis Agenturen presenteerde naast de bestaande labels waaronder Colmar en QB24, het van vroeger bekende merk K-Way voor zowel vrouwen als mannen. Bij mannenmodemerk Dstrezzed schitteren de nieuwe schoenenlijn en denims in de showroom. Het label wil doorgroeien naar het midden-hoogsegment en past daar de kwaliteit op aan, vertelt sales manager Arendonk. “Zomer 2022 staat voor in het teken van luxere kwaliteiten, uitgevoerd in vergrijsde tinten, rustiger prints en denims”, zegt hij. “En linnen is belangrijk voor zowel bottoms en tops.” Mannenmodelable Haze&Finn heeft voor zomer zowel bruinen en blauw, trendkleuren roze en lila in de collectie en shirt uitgevoerd in luxere stoffen als seersucker, katoenlinnen en jacquard.