TOP

Showrooms hoppen tijdens de Lijnden Fashion Tour: Deze trends en nieuwtjes vallen op

Op zondag 23 en maandag 24 januari organiseerden diverse modebedrijven in Lijnden en omstreken de inmiddels bekende Lijnden Fashion Tour. Textilia ging op pad en kreeg een tour langs verschillende nieuwe merken en najaarstrends voor 2022 die straks de nodige uitdagingen voor een verrassende styling bieden.

Foto: Jacob Cohën

Vanuit de eigen showrooms verenigen merken en agentschappen ondernemers en inkopers zich al drie seizoenen onder de noemer Lijnden Fashion Tour. Dit keer openden onder andere Geisha, Tramontana, Nukus, Collections Otto Klein, Bianca van Leur, Cees de Best, De Jong Fashion, Rijff Agency en nieuwkomer Röling Import – in Amsterdam Osdorp, maar op enkele kilometers afstand van Lijnden – hun deuren. 

Beproefde formule

Het is een door corona uit nood geboren, maar inmiddels een beproefde formule: retailers ontvangen in showrooms die veelal dichtbij elkaar liggen. Dit maakt het gemakkelijk om zoals bij een beurs, met of zonder afspraak binnen te hoppen bij verschillende aanbieders. De aanloop wordt deze editie verschillend beleefd door de showroomhouders. De één had het met name op zondag druk, anderen juist op maandag en zo was er ook verschil tussen bezoekjes van vaste en nieuwe, potentiële klanten. “Wij hebben vooral eigen klanten gezien”, vertelt Kees-Willem de Jong van De Jong Fashion. “Maar dat contact is ons ook veel waard.” 

Rustig oriënteren

Op maandag oogt het relatief rustig, een aantal bedrijven vermoeden dat ondernemers toch voorzichtig zijn met contactmomenten, nu de coronabesmettingen flink oplopen. Desondanks was de sfeer goed, zegt mede-organisator Otto Klein van Collections Otto Klein. “Bezoekers nemen de tijd om zich rustig te oriënteren.” Net als bij het Fashion Event van het Mac-Znl valt het op dat ondernemers – mede door het opheffen van de lockdown – met een optimistische blik door de nieuwe collecties gaan. “Er wordt weer naar voren gekeken, hopelijk zet dit door”, zegt ook Hans Koelma, commercieel manager bij Tramontana. “En er wordt meer gekeken naar hoe retailers en leveranciers betere partners kunnen zijn.” Een positieve kant aan de afgelopen periode meent Koelma. “Als je van mens tot mens aan tafel zit, in plaats van puur als zakelijke partners, kom je vaak al gauw tot een heel ander gesprek. Met begrip voor elkaar en oplossingen, als het bijvoorbeeld gaat over wat te doen met een voorraadoverschot.”

Nieuwe blikvangers

Natuurlijk worden elk seizoen ook nieuwe merken voorgesteld. Zo presenteerde Cees de Best het Duitse jonge label Lovely Sisters, dat inzet op acht selecte thematische leveringen per jaar én een breed maatbereik: tot en met maat 48. Bij Christine Gerrits Agenturen gingen veel blikken meteen richting de rekken met vrolijk gekleurde katoenen jacks van het Spaanse La Jabalcuza. De stevige katoenen jacks worden in Marbella met de hand ingekleurd en voorzien van diverse emblemen. Christine Gerrits: “Ik probeer mijn klanten elk seizoen te verrassen met nieuwe blikvangers of een trendy hypemerkje.” Otto Klein viel ook voor twee Spaanse snoepmerken; de kleurrijke sjaals met statement teksten van Verb to do en de bont geprinte, deels zijden jurken van Addictive, die voor korte termijnleveringen beschikbaar zijn.  

Mooie uitdaging

Wat trends betreft zagen we veel kleuren – oranje, groenen, paars, blauw en metallics – die veel potentie hebben om straks de trekkracht in de etalages en op de winkelvloer te garanderen. Dit afgewisseld met meer softe en subtiele tonen, die onderling gecombineerd kunnen worden of met een feller detail. Veel gezien zijn prints op diverse boven- en onderstukken, met sterk grafische en retro-invloeden. De dessins lenen zich goed voor complete sets, voor een uitgesproken beeld, maar ook voor een enkel item. Qua stoffen voeren knits de boventoon – grove truien en vesten, maar ook jersey of bouclé broeken, bij voorkeur uitgevoerd in een grafische print. Daarnaast zien we komend najaar zachte velvetmaterialen en corduroy in verschillende soorten en maten voor jassen, broeken en rokken en de populaire doorgestikte items, die worden doorgevoerd in accessoires en tassen. Linda Rijff van Rijff Agency constateert ook: er is komend najaar veel keuze. “Zoveel uiteenlopende stijlen, kleuren en materialen. Dit is straks een mooie uitdaging op het gebied van styling.”