TOP

E5 Mode overgenomen, managementwissel bij Takko Fashion en Máxima steekt retailers hart onder de riem

Textielfamilie De Sutter wordt de nieuwe eigenaar van de Vlaamse modeketen E5. Verder: koningin Máxima stak mode- en schoenenretailers vandaag via Zoom een hart onder de riem, de Wortmann Group zet nieuwe stappen op het gebied van duurzaamheid en streetwearlabel Ninetyfour neemt de werkkleding van Jumbo onder handen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 28 januari.

Nieuwe eigenaar voor modeketen E5

Textielfamilie De Sutter wordt de nieuwe eigenaar van E5. De Vlaamse modeketen maakte de overname vandaag via een persbericht op de website bekend. Peter en Kristof De Sutter, die ook eigenaar zijn van jeansmerk Ansi en textielfabriek PGT, betaalden 2,5 miljoen euro voor E5. De broers gaan verder met alle 55 vestigingen, het hoofdkantoor en de merknamen. 90 procent van alle werknemers behoudt zijn baan. De familie De Sutter was niet de enige gegadigde. Ook supermarktketen Colruyt en de Deense modegroep BTX deden samen een bod, schrijft De Standaard, waarbij Colruyt zestien E5-vestigingen en twintig medewerkers wilde overnemen, en BTX honderd medewerkers.

De nieuwe eigenaren willen ‘het Vlaamse icoon’ weer tot een succes maken, met de focus op service en beleving in de winkels én webshop. Het online kanaal moet op termijn goed zijn voor 20 procent van de totale omzet. Ook het assortiment wordt uitgebreid. Verder kijkt de directie naar het openen van vestigingen op plaatsen waar E5 nog niet aanwezig is. Er liggen plannen voor vier nieuwe winkels, wat vijftig banen oplevert. Hiervoor wordt in totaal 5 miljoen uitgetrokken. “We geloven rotsvast in de slaagkansen van dit project”, laat co-CEO Peter De Sutter weten. “Na de coronacrisis zullen consumenten weer naar de stenen winkel willen gaan.”

Máxima steekt retailers va Zoom hart onder de riem

Koningin Máxima is vandaag met zes non-food retailers via Zoom in gesprek gegaan over de impact van de coronapandemie en de verplichte winkelsluiting op hun onderneming. Onder andere Martijn van Battum van Studio Blique in Goes en Jan Schutrups van Schutrups Schoenen in Exloo deelden hun verhaal. Inretail-directeur Jan Meerman was ook bij het gesprek aanwezig. Aan bod kwamen onder meer de gemiste verkoop in de decembermaand en de onverkochte wintervoorraden waarmee veel winkeliers nu blijven zitten. Daarmee missen ze het geld om de voorjaarscollectie te betalen, die nu uitgeleverd wordt. De overheidsvergoedingen geven lucht, stellen zij, maar de maandelijkse kosten zijn nog steeds hoger dan de tegemoetkomingen en leggen druk op de liquiditeit. Ook kwam aan bod dat een deel door een relatief goede oktobermaand geen aanspraak kan maken op de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), waarvoor naar het omzetverlies (minimaal 30 procent) per kwartaal gekeken wordt.

Wortmann Group zet nieuwe duurzame stappen

De Wortmann Group zet nieuwe stappen op het gebied van verduurzaming met de aanleg van een zonne-energiesysteem op het dak van het hoofdkantoor en distributiecentrum in Detmold, Duitsland. Het zonnedak heeft een oppervlakte van bijna 7.000 vierkante meter, de grootte van een voetbalveld, en een verwachte jaaropbrengst van 1.179.909 kWh. Dat komt overeen met het jaarlijkse gemiddelde elektriciteitsgebruik van ongeveer driehonderd vierpersoonshuishoudens. De Wortmann Group verwacht 60 procent van de opgewekte energie zelf te gebruiken. De rest wordt teruggegeven aan het openbare stroomnet. Op jaarbasis wordt zo 250 ton CO2 bespaard, meldt het Duitse schoenenbedrijf in een persbericht.

Wortmann timmert ook op andere vlakken aan de weg. De groep introduceerde het afgelopen jaar duurzame capsulecollecties voor zijn merken Tamaris, Marco Tozzi en s.Oliver en werkt nu aan vegan schoenenlijnen. Het aandeel gerecyclede materialen zit eveneens in de lift. Nieuw is ook de ‘fietspool’, voor medewerkers die tijdens de lunch even snel op en neer naar de bakker willen. “Als familiebedrijf zijn we ons bewust van onze sociale en ecologische verantwoordelijkheid”, laat CEO Jens Beining weten. “Daar proberen we constant en op de best mogelijke manier invulling aan te geven.” Volgens Beining zitten er nog meer projecten in de pijplijn. “Dit is een marathon, geen sprint.”

Zonnepanelen op het hoofdkantoor en dc in Detmold. Foto: Wortmann Group

Takko Fashion benoemt nieuw management

De Duitse modeketen Takko Fashion, die ook vestigingen in Nederland heeft, kondigt een managementwissel aan. Karl-Heinz Holland (53), de voorzitter van de raad van advies, is per direct benoemd tot ad interim CEO. Hij volgt Alexander Mattschull op, die in oktober 2020 zijn vertrek aankondigde. Ernst de Kuiper is de nieuwe ad interim CFO. Hij was eerder werkzaam als cfo en cio voor onder meer Kwantum en Leen Bakker. De Nederlander neemt het stokje over van Andreas Silbernagel, die zijn functie om gezondheidsredenen moest neerleggen.

Ninetyfour geeft werkkleding Jumbo make-over

Streetwearlabel Ninetyfour heeft de Jumbo-werkpolo onder handen genomen. Bijzonder aan hun versie is dat deze aan twee kanten gedragen kan worden. Van buiten is het kledingstuk niet te onderscheiden van de gewone Jumbo-werkpolo, maar binnenstebuiten gekeerd wordt het een Ninetyfour-trui. Met één ‘Jumbo-gele’ mouw en op de rug de tekst: ‘Friends become family’. “Een motto dat perfect aansluit bij het gevoel van werken bij Jumbo”, stelt Lotte Konieczek, manager recruitment & employer branding bij de supermarktketen. De polo is ontwikkeld om te laten zien dat ‘Jumbo-medewerkers onderling een hechte groep vormen’. Stiekem is de samenwerking natuurlijk gewoon bedoeld om personeel te werven. De polo wordt verloot onder Jumbo-medewerkers. Wie er ook eentje wil en nog niet bij Jumbo werkt, kan solliciteren.

Hoofdfoto: Inretail