TOP

Doetinchemmer koopt winkelstraat, kleding- en schoenenwinkels zetten minder om, Daily Paper opent pop-up in Miami

Doetinchemmer ondernemer koopt een complete winkelstraat, schoenen- en kledingwinkels zetten minder om in het derde kwartaal en Daily Paper opent met het Van Goghmuseum pop-up in Miami. Je leest het in dit nieuwsoverzicht van 5 december.

Doetinchemmer koopt complete winkelstraat

De Catharinastraat in het centrum van Doetinchem is sinds 1 november eigendom van SRE Vastgoedgroep uit Laag-Keppel, meldt De Gelderlander. De Vastgoedgroep heeft de winkelstraat voor 19,6 miljoen euro overgenomen van de stichting Spoorwegpensioenfonds. Tot nu toe was circa de helft van de panden in de Doetinchemse binnenstad eigendom van vastgoedeigenaren van buiten de regio. Winkeliers en lokale vastgoedeigenaren zeiden dat deze eigenaren van buiten weinig betrokkenheid tonen met de stad. Daar wil Peter Steverink, de 58-jarige eigenaar van de SRE Vastgoedgroep uit Laag-Keppel, verandering in brengen. “Als geboren Doetinchemmer ben ik betrokken bij de stad”, zegt. ,,Sinds de crisis eind 2007 toesloeg is er weinig gebeurd in het stadscentrum. Met de koop van de Catharinastraat willen we het centrum een impuls geven.” Zijn nieuwe aanwinst bestaat uit 20 winkelpanden, 28 appartementen en twee derde van de parkeergarage dat zich onder de Catharinastraat bevindt.

Daily Paper opent met Van Goghmuseum pop-up in Miami

Het Nederlandse label Daily Paper heeft in samenwerking met het Van Goghmuseum een pop-up winkel geopend in Miami. Daar wordt momenteel het designevent Art Basel gehouden, een kunstbeurs voor hedendaagse kunst die jaarlijks wordt gehouden. Dat meldt zowel Daily Paper als het Van Gogh Museum op hun Instagramaccount. Daily Paper heeft hiervoor een gelimiteerde capsulecollectie ontwikkeld die is geïnspireerd door de Nederlandse schilder Vincent van Gogh. Deze collectie wordt verkocht in de tijdelijke winkel in de Amerikaanse stad.

Schoenen- en kledingwinkels zetten minder om in derde kwartaal

De detailhandel heeft in het derde kwartaal van 2019 3,7 procent mee omzet gedraaid dan een jaar eerder, zo meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers. Het volume was 2,1 procent groter. De omzetontwikkeling bij de mode- en schoenenwinkels was echter negatief: kledingwinkeliers zetten 0,4 procent minder om, schoenenretailers 0,5 procent minder.

De totale detailhandelsomzet is al bijna zes jaar elk kwartaal hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De laatste daling ten opzichte van een jaar eerder dateert van het vierde kwartaal van 2013. Vooral de online verkopen van de detailhandel stijgen dit keer flink met 17,5 procent. De internetomzet van de multichannelers was in het derde kwartaal 21,7 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet 14,9 procent hoger.

Tommy Hilfiger sponsort Sail Amsterdam 2020

De 2.000 vrijwilligers van het vijfjaarlijkse evenement Sail Amsterdam gaan gekleed in kleding van Tommy Hilfiger, zo staat in een persbericht. De samenwerking is tot stand gekomen na een oproep van burgemeester Femke Halsema aan het Amsterdamse bedrijfsleven om samen het grootste, vrij toegankelijke evenement van Nederland mogelijk te maken. Het hoofdkantoor van moederbedrijf PVH Europe is gevestigd in Amsterdam. In overeenstemming met de duurzaamheidsfocus van Sail Amsterdam 2020 zal het merendeel van de gesponsorde kleding afkomstig zijn van reeds bestaande collecties. Sail Amsterdam 2020 vindt plaats van 12 tot 16 augustus 2020.

United Wardrobe breidt uit met baby- en kinderkleding

United Wardrobe breidt het aanbod van tweedehands kleding uit met baby- en kinderkleding. Hiermee wil het online platform bewust kopen van tweedehands kleding onder ouders stimuleren, zo meldt het bedrijf in een persbericht. “De moderne consument wil er altijd hip uitzien, maar is zich ook steeds bewuster van de vervuilende factor van nieuwe kleding”, zegt Sjuul Berden, oprichter van United Wardrobe. “Zij vinden hun oplossing in het kopen van tweedehands kleding. Daarnaast blijven er zo geen stapels kleding ongedragen in de kast liggen en verdienen ze wat extra’s door deze kleding te verkopen.” Het platform heeft meer dan 3,5 miljoen gebruikers en verwerkt gemiddeld meer dan 100.000 transacties per maand. 75 Procent van de aangesloten klanten zit in de leeftijdscategorie van 16 tot 24 jaar.