TOP

Dit zijn de grootste online moderetailers van 2016 *

De Twinkle top-100 van 2016 is bekend. Wie is de grootste online moderetailer in Nederland? Hoe scoren modebedrijven op social media? En hoe belangrijk is webcontent voor de online modebranche?

Bol.com is de grootste online retailer die ook mode verkoopt in de Twinkle100 2016. De e-commerce speler was vorig jaar goed voor de helft van de online consumentenomzet van moederbedrijf Ahold, meldt het Twinkle-rapport. Begin 2016 werd er kinderkleding aan het assortiment toegevoegd.

 

Tweede plek 

 

De tweede plek is voor Wehkamp, dat vorig jaar een volledig geautomatiseerd distributiecentrum opende om bestellingen nog dezelfde dag te kunnen leveren aan internetklanten. Online is de moderetailer goed bereikbaar: meer dan de helft van het bezoek komt binnen via een mobiel apparaat en in de app kunnen consumenten elke dag kosteloos chatten met medewerkers. 

 

Derde plaats

 

Pure player Zalando heeft de derde plek in de Twinkle100 2016. Het bedrijf is ambitieus bezig met online retailen. Via verschillende, eigen platformen wil Zalando zoveel mogelijk spelers uit de modebranche bijeenbrengen voor de webshopper.

 

500 e-commerce bedrijven

 

De Twinkle100 rangschikt online retailers naar omzet die is geboekt in 2015. Het biedt zo inzicht in hoe de online retailers die ertoe doen op de Nederlandse markt zich tot elkaar verhouden. Dit jaar is er ook een lijst gemaakt van bedrijven die het goed doen op de plekken 101 tot en met 200: de Twinkle200. In totaal zijn bijna 500 e-commerce-organisaties gevraagd mee te werken, van filiaalbedrijven tot pure players en van merken tot supermarkten.

 

De ranglijst is tot stand gekomen aan de hand van input en inschattingen. Hoe hoger de Nederlandse online omzetten 2015, hoe hoger de notering in de lijst. De Twinkle100 2016 bevat zo in totaal 230 genoteerde bedrijven uit onze meer de mode-, sport-, telecom- en reisbranche.

 

 

Dit zijn grootste online moderetailers gerangschikt naar plaats in de Twinkle100:

 

Moderetailer omzet in € Plaats in de Twinkle100

 

1   bol.com 730.000.000 1

2.  wehkamp 540.000.000 2

3.  Zalando 510.000.000 3

4.  H&M 160.000.000 8

5.  de Bijenkorf 110.000.000 12

6.  Hema 90.000.000 14

7.  Otto 90.000.000 15

8.  Zara  40.000.000 32

9.  Omoda 33.700.000 39

10.Vente-Exclusive 30.000.000 41 

 

Interessant is ook de lijst met met honderd bedrijven die de eerste 100 op de hielen zitten: de Tweede100.

 

Top-10 online moderetailers in de ranglijst Tweede100:

 

1.  Score 9.100.000 105 

2.  MS Mode  9.000.000 107 

3.  WE Fashion 8.000.000 115

4.  Orangebag.nl  7.200.000 125

5.  McGregor Fashion 7.000.000 126

     Group

6.  Kixx Online 7.000.000 126

7.  Suitsupply 6.930.000 132

8.  G-Star 6.800.000 133

9.  Forever21 6.500.000 136

10. Nelly.com 6.500.000 136

 

 

Internationale spelers 

 

In de lijst is een aantal internationale spelers te zien. Dat heeft ermee te maken dat Twinkle voor deze negende editie voor het eerst ook buitenlandse bedrijven heeft aangeschreven, omdat internationalisering oprukt in de e-commerce. Om een goed beeld te krijgen van spelers die ertoe doen op de Nederlandse markt, zijn in deze ranglijst ook de omzetten van die buitenlandse spelers vermeld, ook als ze geen Nederlandse bv hebben..

 

Digitale aansturing 

 

Anders dan voorgaande jaren biedt de Twinkle100 geen overzicht van holdings, maar van wat ze ‘e-commerce-organisaties’ noemen. Hiervoor is gekeken naar de digitale aanstelling van bedrijven, kantoren, leveranciers, personeelswerving, marktperceptie en eventuele verkoopbaarheid. De Twinkle100 brengt de online consumentenmarkt in kaart en vermeldt alleen retailers die primair fysieke producten verkopen. Om goed te kunnen vergelijken, zijn bedrijven uitgesloten die het aanbod van modeboetieks ontsluiten, zoals Winkelstraat en Miinto.

 

Analyse van de webcontent: hoe scoort de modebranche?

 

Voor het onderzoek is dit jaar samengewerkt met de Hogeschool van Amsterdam Centre for Market Insights. Uit de webcontentanalyse van deze afdeling van de opleiding commerciële economie blijkt dat van de 200 grootste online retailers in ons land, 39 procent behoort tot de mode -en sportbranche. In de retail top-100 zijn de branches electronics & telecom en warenhuizen sterk vertegenwoordigd. In de Tweede100 zijn juist veel ondernemers uit mode en sport te vinden. 

 

twinkle100 plaatje 1 

 

Pure players 

 

Onder de grootste 100 online retailers zitten relatief veel bedrijven met zowel clicks als bricks. In de Tweede100 zitten vooral pure players. Bij 70 procent van de 100 grootste online retailers is langer dan tien jaar actief in e-commerce. In de lijst Tweede100 is dat 51 procent. In de top-100 online retailers hebben bedrijven gemiddeld drie directieleden. In de lijst Tweede100 is dat minder; gemiddeld 2,3 directeuren.

 

Gratis verzending 

 

Meer dan tachtig procent van de online spelers biedt gratis verzending aan, doorgaans gekoppeld aan het orderbedrag. Bij de eerste honderd bedrijven komt het vake voor dat er nooit gratis wordt verzonden.

 

Weinig succesvol crossborder

 

Het gros van de 200 grootste online spelers (90 procent) biedt  buitenlandse consumenten de mogelijkheid om bij hen te kopen. Toch zijn Nederlandse online retailers niet erg succesvol in crossborder ondernemen, meldt het rapport. Er wordt onder meer naar een beperkt aantal landen verzonden en veel sites zijn alleen in het Nederlands beschikbaar. 

 

Geoptimaliseerde website

 

Wel heeft het gros een voor mobiel geoptimaliseerde website: 90 procent van de grootste 200 online retailers. En 36 procent heeft een app beschikbaar. Binnen de top-100 hebben bedrijven vaak een aparte mobiele website en heeft 49 procent een app. Vooral bedrijven in mode en sport, warenhuizen en retailers in fast consument loods hebben een mobiele applicatie. 

 

Zelf ontwikkeld

 

61 Procent van de top-200 bedrijven gebruikt een zelf ontwikkeld e-commerceplatform. De retailers uit de Twinkle-100 maken beduidend minder gebruik van externe e-commerce platformen (37 procent) dan de Tweede100 (56 procent).

 

iDeal populair 

 

Gekeken naar de populairste betaalmethoden die worden aangeboden door deze online spelers, dan is iDeal favoriet (95%), gevolgd door MasterCard en Visa (beide 91%). PayPal wordt door 59 procent aangeboden en vooruitbetalen of overboeken door 40 procent. 

 

twinkle100 plaatje3

 

 

 

 

Analyse van social media: hoe scoren de online moderetailers?

 

De eerste achttien posities in de ranglijst van populaire Facebookpagina;s zijn voor internationale online retailers. Internationaal bekeken heeft H&M opnieuw de beste score op Facebook: met ruim 27 miljoen Facebookfans is wederom de eerste plek voor de Zweedse modeketen. De Bijenkorf is met de 19e plaats de grootste nationale winnaar op dit sociale media platform met 660.184 likes. 

 

twinkel100 plaatje 4 

 

Ook op Instagram scoort H&M goed: een tweede plek met ruim 15 miljoen volgers. In de lijst komt geen enkele andere Nederlandse modespeler voor.

 

twinkel100 plaatje 5 

 

 

Op Twitter doen 3 sportretailers het goed: Nike, Adidas en Foot Locker. Ook de Bijenkorf scoort hier hoog. Overigens wordt Twitter door veel online spelers niet gebruikt om marketingcontext te delen, maar voor klantenservice als webcare.

 

twinkle100 plaatje 6 

 

Op Youtube is Coolblue het beste kanaal onder de Nederlandse online retailers: het bedrijf is actief en heeft veel abonnees. Deze lijst wordt aangevoerd door Nike, Adidas en H&M.

 

twinkle100 plaatje 7 

 

Op Pinterest zijn de nationale spelers Hema, Albert Heijn en Ikea het grootst. Bovenaan prijken vier grote modespelers: Asos, H&M en Zara en Net-A-Porter.

 

twinkle100 plaatje 8