TOP

Deze tien duurzame labels vind je dit weekend op Modefabriek (en meer)

Deze zomereditie is er op Modefabriek speciale aandacht voor duurzame merken in The Sustainable Stop: een duurzame area voor good design. Maak kennis met deze tien merken die hier voor het eerst hun collectie presenteren.

Modefabriek lanceert deze zomereditie The Sustainable Stop: een centrale plek voor duurzame merken en ontwerpers, met als doel duurzaam ondernemen in mode toegankelijker te maken. Hier presenteren ruim vijftig labels hun collecties, geven experts informatie over duurzaam inkopen en worden modemerken in contact gebracht met Europese producenten die duurzaamheid waarborgen. Ook het Amsterdamse duurzame e-commerce platform Paro Store presenteert er vijftien Europese ‘new generation brands’. Onderstaande tien duurzame merken vind je onder andere op deze nieuwe afdeling op Modefabriek.

Beyond Now

Beyond Now is een nieuw Deens kledingmerk met een hybride benadering van duurzaamheid en trends. Het merk is gelanceerd door Redefined Fashion, het bedrijf achter onder andere de merken Minus en Peppercorn. Beyond Now merk brengt comfortabele kleding die wordt gemaakt van GOTS-gecertificeerd biologisch katoen en die wordt vervaardigd in Europa. De collectie bestaat uit zachte, tijdloze ontwerpen waar je lang mee kunt doen. Er wordt gespeeld met kleuren en verfijnde details om variatie in de collecties te brengen. Tof Agency is de agent voor Nederland.

E.L.V. Denim

De items van E.L.V. Denim zijn volledig geüpcycled van ongewenst post-consumer afvaldenim en ontworpen en geproduceerd in East London. E.L.V. Denim staat dan ook voor East London Vintage Denim. De productie van een spijkerbroek kost al snel 10.000 liter water; bij E.L.V. Denim wordt slechts 7 liter gebruikt om de afvaldenim te wassen. Het Belgische Engel Agency vertegenwoordigt E.L.V. Denim in Nederland, België en Luxemburg, maar ook in Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland. Modefabriek wordt de eerste beurs waaraan het agentuur deelneemt, omdat het net voor de pandemie in 2019 werd opgericht. Engel Agency toont drie van hun tien merken op een stand en daarnaast is E.L.V. Denim ook vertegenwoordigd op de Paro Sectie Duurzaam.

Ekyog

Deze Parijse nieuwkomer op Modefabriek staat in Frankrijk bekend als duurzame mode pionier sinds 2003. De collecties van Ekyog worden ontworpen in Parijs en dat zie je terug in de kenmerkende Franse uitstraling met fijne stoffen en mooi maatwerk. Met kleding die is gemaakt om lang mee te gaan en die over tien jaar nog steeds ‘in stijl’ is. De collecties worden met respect voor mens én milieu ontwikkeld. Zo worden ze daar gemaakt waar de stoffen vandaan komen en daar waar de ‘savoir-faire’ het grootste is. Zo worden de kant en jacquard stijlen in Frankrijk gemaakt, de prints en borduursels in India en de denim stijlen in Turkije.

Gudrun Gudrun

Het breigoedbedrijf van Gudrun Rógvadóttir en Gudrun Ludvig is geworteld in oude breitradities, gemaakt van de wol van schapen die vrij rondlopen in de bergen van de afgelegen eilanden tussen Noorwegen en IJsland. De ontwerpen van Gudrun Gudrun worden door vrouwen over de hele wereld gebreid. Het merk combineert traditionele technieken met een sterke ethische agenda en moderne mode. Net als E.L.V. Denim wordt Gudrun Gudrun gepresenteerd door het nieuwe Belgische Agentuur Engel Agency, dat het merk vertegenwoordigd in Nederland, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk. Gudrun Gudrun is op Modefabriek te vinden in de stand van het agentuur én op de Paro Sectie Duurzaam.

Ifeelnut

Het vrouwenmodemerk Ifeelnut werd tien jaar geleden opgericht in de Spaanse stad Bilbao. Sindsdien is het doel van het merk om een positieve vrouw te kleden die comfort en veelzijdigheid zoekt in haar dagelijks leven. Ifeelnut creërt eigentijdse collecties die geboren zijn uit een klassieke inspiratie met een vleugje romantiek. De collectie wordt volledig in Spanje geproduceerd. Na succesvolle eerste stappen in België gezet te hebben is het tijd voor Nederland met de Sustainable Stop op Modefabriek als eerste stap.

Komodo

Het Britse Komodo bestaat sinds 1988 en hoort bij de pioniers in duurzame mode. Oprichter Marc Bloom (also known as Joe Komodo) werd tijdens een reis naar Bali gegrepen door de traditionele technieken en kleurrijke stoffen en richtte daarop het duurzame streetwearlabel voor mannen en vrouwen op. Het merk gebruikt al jaren organische, natuurlijke stoffen en eco-vezels en is nauw betrokken bij de productie in de fabrieken. Komodo is niet voor het eerst aanwezig op Modefabriek, maar wel voor het eerst met de nieuwe agent. Het is het nieuwste label van agentuur Gris Gris en gaat samen met vier van hun andere duurzame labels deelnemen aan de Sustainable Stop.

Mon Col

Met de afneembare en omkeerbare kragen van Mon Col Anvers passen vrouwen in een paar seconden hun stijl aan. Het merk werd eind 2016 opgericht door ontwerpster Eva Juchtmans, die zich liet inspireren door negentiende-eeuwse mode. Van begin af aan wilde ze een stijlvol en duurzaam alternatief bieden voor fast fashion. Elk stuk wordt ontworpen in België en geproduceerd in Polen. Het merk gebruikt alleen natuurlijke materialen zoals tencel, lyocell en katoen. Mon Col is ondertussen een vaste waarde in de Belgische boetieks en kijkt ernaar uit om haar collectie voor de eerste keer voor te stellen aan Nederlandse retailers.

New Optimist

Het Nederlandse label New Optimist begon anderhalf jaar geleden met een duidelijke visie hoe mode gemaakt moet worden: sociaal, lokaal en circulair. Het merk gelooft in een radicale systeemverandering, met een hyper-lokale productieketen. Inmiddels zijn er ruim 20 verkooppunten en is het tijd om de duurzame groei te versnellen. Vanaf oktober 2022 start New Optimist met kwartaal-verkoop aan winkels in Nederland en kan zo de productie opschalen. Vandaar dat het streetwearmerk voor mannen en vrouwen voor het eerst deelneemt aan Modefabriek.

Rifo

Rifò is een circulair modemerk, dat is ontstaan in Prato, een historisch belangrijke textielwijk op dertig kilometer van Florence. Dankzij een mechanisch en ambachtelijk proces dat meer dan honderd jaar geleden in dit gebied is ontwikkeld, verandert Rifò textielafval en oude kleding in nieuwe kleding die dezelfde kwaliteiten behoudt als de originele producten. Deze methode maakt hergebruik van afval mogelijk, waardoor de hoeveelheid water, pesticiden en chemicaliën die betrokken zijn bij de productie van nieuw materiaal aanzienlijk wordt verminderd. Er is een collectie voor mannen en voor vrouwen. Het Italiaanse merk wil verder uitbreiden in Europa en is daarom te zien op Modefabriek.

Thinking Mu

Het Spaanse Thinking Mu is een duurzaam modemerk met een sterke focus op milieuvriendelijke materialen en een transparant productieproces. Het merk was tot 2008 bekend als Intrepida Mu, een van de eerste duurzame merken in Europa. De oprichters wilden hun liefde voor kleding en het milieu samenbrengen in een betaalbare en duurzame collectie. Het merk werkt van begin af aan met biologisch katoen en is altijd op zoek naar nieuwe biologische en gerecyclede vezels. Inmiddels is het merk al heel ver met transparantie, traceerbaarheid, eerlijke handel en circulaire economie. GoodBrandz is de nieuwe agent voor Nederland.