TOP

Demna Gvasalia persoon van het jaar 2016

Demna Gvasalia – bekend van zijn invloedrijke label Vetements en ontwerper van Balenciaga - is door het Amerikaanse Business of Fashion uitgeroepen tot ‘persoon van het jaar 2016’.

De Georgische Demna Gvasalia had volgens het Amerikaanse modezakenblad Business of Fashion in 2016 de meeste impact op de internationale mode-industrie. Het magazine houdt de smaakmaker verantwoordelijk voor de verhoogde aandacht voor streetwear – de logo hoodies waren niet aan te slepen, net als de regenjassen en de deconstructed jeans. Het levert Vetements veel aandacht op en zelfs een parodie van het label Vetememes.

Urban handschrift

Voor zijn eerste collectie voor Balenciaga laat Gvasalia zich inspireren door de iconische silhouetten van de oprichter van het label, maar draagt het ook duidelijk zijn urban handschrift: hij stuurt modellen met volumineuze puffer- en windjacks en skibroeken de catwalk op. Waarmee high fashion qua stijl toegankelijk wordt voor een grote – vooral ook jongere – doelgroep. Voor de lente/zomercollectie van Vetements werkt de ontwerper, die eerder in dienst was van Louis Vuitton en Maison Martin Margiela, samen met uiteenlopende mode-iconen als Levi’s, Juicy Couture, Champion, Alpha Industries, Reebok en Manolo Blahnik. Volgens Business of Fashion vestigt Gvasalia zijn naam officieel na zijn show voor Balenciaga in oktober, waarbij hij nogmaals laat zien dat couture en toegankelijk design goed samen kunnen gaan. 

Demna_Gvasalia_-_Willy_Vanderperre_for_BoF

Foto: Business of Fashion, Willy Vanderperre.

Vetements fw 2016

Vetements, foto: Jeroen Snijders

Balenciaga fw2016

Balenciaga, foto: Jeroen Snijders

Balenciaga fw 2016 2

Balenziaga, foto: Jeroen Snijders