TOP

De vijf troeven van outletcentra *

Waarom trekken outletcentra in Nederland zoveel bezoekers? Lees het hier en doe er je voordeel mee.

Waarom verzetten winkeliers zich tegen de komst van nieuwe outletcentra, zoals die in Halfweg en Zevenaar? Misschien omdat outletcentra alleen maar meer bezoekers blijven trekken, terwijl de leegstand in de meeste winkelgebieden toeneemt. Gek genoeg worden niet de kortingen als reden voor het succes van outletcentra genoemd. Maar wat is dan het geheim achter het succes?

1. Beleving

Bezoekers zien shoppen in outletcentra als een leuk dagje uit. Het is er schoon en veilig. Outletcentra zijn al lang geen fabriekshallen meer waar klanten kleding van grote stapels moeten trekken. De outletwinkels zijn nauwelijks te onderscheiden van echte winkels en staan dicht bij elkaar. Ook zijn er terrasjes en bankjes. Mensen zijn is een heel andere omgeving, dan zijn ze onthaast en kopen ze vanzelf meer.

2. Locatie

Outletcentra liggen buiten de stad. Je kunt er de hele dag parkeren voor drie euro. Daar houden Nederlanders van. Daarbij moeten de meeste mensen wel even rijden om er te komen. En niemand gaat lang in de auto zitten om vervolgens niets uit te geven.

3. Samenwerking

Eigenaren van outletcentra werken samen met outletmerken. Dit omdat de huurprijs niet afhankelijk is van de winkeloppervlakte, maar van de omzet die de winkels draaien. De vastgoedeigenaren hebben dan ook baat bij een goede omzet, en helpen de winkels bij het trainen van personeel. Bezoekers van outletcentra vinden service belangrijk!

4. Focus op rijk

Hoewel de kleding in outletcentra wordt aangeboden met fikse korting, hebben de bezoekers vaak een bovengemiddeld inkomen. Die hebben meer te besteden dan huishoudens met een laag inkomen. Toch mikken outletcentra als Designer Outlet Roermond en Bataviastad steeds meer op  duurdere merken. Zo hopen ze (nog) rijkere klanten te lokken, inclusief Chinezen, die alleen de meest luxe merken willen en daar bakken met geld aan uitgeven. Het aantal Chinese toeristen zal de komende jaar gaan verdriedubbelen.

5. Openingstijden

Outletcentra stemmen hun openingstijden beter af op werkende klanten dan winkels in de binnensteden. Die gaan in het weekend vaak om 17:00 uur dicht, terwijl outletcentra tot 19:00 of zelfs tot 20:00 uur open blijven. Mensen eten wat en shoppen daarna verder. De gelegenheid creëert de klant! Ook INretail vindt dat retailers hun openingstijden moeten aanpassen.

Trek meer bezoekers!

Met bovenstaande vijf troeven trokken de drie outletcentra in Nederland afgelopen jaren miljoenen bezoekers. Rosada Fashion Outlet ziet dit jaar dubbele groeicijfers ten opzichte van 2013, in Bataviastad geven bezoekers 8 procent meer uit dan een jaar eerder, en in Designer Outlet Roermond nam de omzet 17 procent toe ten opzichte van 2012. 

Het goede nieuws is dat jij niet al je kleding met korting hoeft aan te bieden om te kunnen concurreren met outletcentra. Dus geef jouw klanten een dagje uit, denk eens na over je locatie en openingstijden en werk samen met je verhuurder en buren voor een onweerstaanbare winkel.

Lees ook: “Mensen geven hier 35.000 euro in een dag uit. Het gaat niet om de korting maar om de ervaring.”