TOP

De plannen van The GoodPeople voor 2024

Het Nederlandse mannenmodelabel The GoodPeople opent in 2024 een pop-up store in Haarlem. Daarnaast hopen eigenaren Ivo van Deyzen en Nicole van der Huijsen het merk verder uit te bouwen en in de toekomst nog enkele winkels te open.

Beeld: The GoodPeople

Waar staat The GoodPeople voor?

IvD: “Wij maken kleding voor mannen die alles uit het leven willen halen en proberen ze met ons merk aan te sporen nog een stapje bij te zetten. Met een dikke knipoog naar de gevestigde orde. De wolk in ons logo staat voor vrijheid. Het is leuk om een beetje buiten de lijntjes te kleuren. Onze kleding is een tool om mannen daaraan te herinneren.”

En hoe ziet dat er concreet uit?

NvdH: “Qua kleuren en prints maken we een rustige collectie. Onze doelgroep wil luxe, kwaliteit en er iets anders eruit zien dan zijn vrienden. Maar dat doe je door de styling en niet met allerlei schreeuwerige kleuren en prints. Anders wordt het te jong. We kunnen het merk wat klassieker verkopen, maar ook echt hip. We werken met natuurlijke materialen en alles moet goed aanvoelen. Ik selecteer de stoffen op basis van touch. We werken veel met Italiaanse en Portugese stoffenleveranciers. T-shirts en truien zijn belangrijk in de collectie, maar we verkopen ook veel broeken, vooral chino’s.”

Wat zijn jullie bestsellers?

IvD: “In de zomer de T-shirts en de linnen overhemden in alle soorten en maten; in de winter onze knitwear en jersey. Voor ons basic T-shirt van biokatoen voor 79 euro komen mensen terug. Sommigen kopen er zes tegelijk. Maar in de cijfers zie ik ook dat onze broeken afgelopen seizoenen een goede doorverkoop hebben gehad. Er zijn mannen die een broek die ze al hebben in een andere kleur komen kopen. Alles wat we maken moet iets extra’s hebben. In onze eigen winkel kunnen we net iets meer uitgesproken items verkopen dan via wholesale.”

Komen er meer winkels?

IvD: “We gaan in 2024 een pop-upstore openen in Haarlem, in samenwerking met onze klant Meent op de Anegang. De pop-up komt naast Meent in een apart winkelpand, van 1 maart tot eind augustus. Binnen een paar jaar zouden we graag nog een of twee winkels openen, onder andere in Amsterdam.  In Amsterdam is de juiste locatie vinden een lastige opgave, maar de stad past wel bij ons merk. We zoeken een mooi pand in een leuke straat met een interessante huurprijs, waar we een goed gevoel bij krijgen. De combinatie van al die factoren moet kloppen.”

Wat is jullie visie op de uitverkoop?

NvdH: “Het is een noodzakelijk iets om van restanten af te komen, maar we doen er minimaal aan mee. We beginnen laat en dan eerst met de artikelen van vorig jaar. Die bewaren we speciaal voor dat doel. We communiceren niet met grote sale-borden, maar met kleine kaartjes bij een paar stukken. We doen sowieso niet mee aan Black Friday. We doen Buy 1, Give 1. Bij elk verkocht artikel doneren we dan een item aan een goed doel.”

Hoe kijken jullie naar online shoppen?

IvD: “Onze webshop is erg belangrijk. Daarmee bereiken we wereldwijd klanten, er wordt besteld uit alle hoeken van de wereld. We hebben wel eens bestellingen uit Mexico, waar we een verkooppunt hebben. En veel Duitsers die een weekendje Zeeland doen in de zomer en een dagje naar Rotterdam komen om te shoppen. Sowieso komen er best veel toeristen in de winkel, die soms later online orders plaatsen. Maar het meeste komt natuurlijk uit Nederland, daar hebben we de meeste verkooppunten en zijn we het bekendst.”

Wat vind je de grootste uitdaging?

IvD: “Toch wel het moeilijke economisch klimaat. Maar we geloven ook dat er altijd ruimte is voor goede producten. Je moet scherp zijn. Alles moet kloppen. Ook een grote uitdaging vind ik het uitbreiden naar het buitenland. Het is niet alleen een collectie verkopen. Je moet een plan maken voor een land en de samenwerking met je agent moet goed zijn. Daar moet je een aantal jaar voor uittrekken.”

Wat brengt 2024?

IvD: “We gaan vol achter alle drie onze verkoopkanalen aan. De combinatie retail, wholesale en online maakt het zo interessant. We gaan onze online wereld uitbreiden en de wholesale verder uitbouwen. Met de verkoop van de zomercollectie 2024 hebben we twintig procent groei gemaakt. We hebben meer klanten, die dieper hebben ingekocht. Dat komt ook door de prestatie van het merk in de winkels. Dat hopen we vast te houden. We kijken uit naar onze pop-up in Haarlem en het zou mooi zijn als we een start kunnen maken in Frankrijk.”

In Textilia #02 vind je een uitgebreid interview met Ivo van Deyzen en Nicole van der Huijsen van The GoodPeople.