TOP

Duurzaamheid en retourkosten belangrijk in aankoopproces, Nieuw partnerschap Mango en Primark lanceert adaptive lingeriecollectie

Mango slaat handen ineen met de Universiteit van Madrid, Duurzaamheid en retourkosten belangrijk in aankoopproces, maar consument aarzelt nog, Primark lanceert adaptive lingeriecollectie. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 19 januari.

Beeld credit: Charles de Luvio via unsplash

Duurzaamheid van kleding en retourkosten belangrijk in aankoopproces, maar consument aarzelt nog
Uit onderzoek van Lightspeed Commerce blijkt dat meer dan de helft van de consumenten (57%) niet let op de herkomst en duurzaamheid van kleding bij aankoop. Slechts 15% denkt bewust aan duurzaamheid bij online kledingaankopen. Hoewel 38% niet wil betalen voor retourzendingen, overweegt 44% fysiek winkelen om retourkosten te vermijden. De meerderheid (55%) aarzelt om bij webwinkels te winkelen als retourzendingen geld kosten. “Duurzaamheid blijft een groeiend aandachtspunt voor consumenten, met een significante minderheid die actief zoekt naar duurzaam en ethisch geproduceerde kleding. Het is positief om te zien dat de wil er is om hier in de toekomst meer op te focussen, maar tegelijkertijd veelzeggend dat de meerderheid liever niet wil betalen voor retourzendingen”, stelt Ewout van Rossum, Retail Manager voor de Benelux bij Lightspeed. “De kosten voor retourzendingen en de voorkeur voor fysieke winkelervaringen blijven belangrijke factoren in het aankoopproces”, vervolgt van Rossum. “Dat je deze twee aspecten als retailer kan bundelen en mensen de mogelijkheid biedt om zowel fysiek als online aankopen te doen, zorgt voor een optimale klantervaring. Bij Lightspeed willen we ondernemers motiveren zowel duurzaamheid als klanttevredenheid na te streven. Zo verminder je met geautomatiseerd voorraadbeheer bijvoorbeeld voorraad overschotten en overmatige productie, waardoor duurzaamheid in de supply chain wordt bevorderd.” 

Mango slaat handen ineen met de Universiteit van Madrid
Het Spaanse merk Mango is een partnerschap aangegaan met het Centro Superior de Diseño de Moda van de Universidad Politécnica de Madrid om meer dan 250 medewerkers op te leiden in duurzaamheid. Het programma richt zich op circulair ontwerp en duurzame materialen. Vooraanstaande experts, waaronder Luis Barros Presedo en Gemma Gómez, zullen de trainingssessies leiden. Het initiatief heeft tot doel de milieu-inspanningen van het bedrijf te versterken, met een strategische focus op onderwijs en allianties. Deze samenwerking ondersteunt Mango’s Sustainable Vision 2030, met de nadruk op Product, Planeet en Mensen. Het bedrijf heeft ook overeenkomsten gesloten met andere onderwijsinstellingen, waarbij de focus ligt op onderzoek en vaardigheidsontwikkeling voor studenten. 

Primark lanceert adaptive lingeriecollectie
Primark brengt een adaptive lingeriecollectie uit, gericht op toegankelijke en betaalbare mode voor mensen met een handicap. De collectie omvat beha’s, bralettes, slipjes en menstruatie slips, ontwikkeld in samenwerking met technische experts en geïnspireerd door ervaringen van mensen met een handicap. Het is verkrijgbaar bij Primark Rotterdam Forum, de maten variëren van 2XS tot 2XL en de prijzen zijn rond de 10 euro. Het assortiment ondersteunt de missie van Primark om iedereen te empoweren met betaalbare en inclusieve producten. Verdere collecties, inclusief menstruatieondergoed, een menopauze assortiment en postoperatieve bh’s, zijn gepland in het ‘Supporting Women for Life’-assortiment.

Billink verwerft €29,5 miljoen investering om achteraf betalen te transformeren en de Duitse markt te veroveren
Billink, de Nederlandse achteraf-betaaloplossing, heeft €29,5 miljoen opgehaald om achteraf betalen bij grote webshops te faciliteren en online transacties eerlijker te maken. Het kapitaal, deels afkomstig van de Duitse Varengold Bank, stelt Billink in staat de top-50 webshops te bedienen en uit te breiden naar de Duitse markt. Met ruim 3.000 aangesloten webwinkels en drie miljoen gebruikers in Nederland wil Billink de concurrentie aangaan met Klarna en Riverty. Het bedrijf werkt aan de Billink Check-out 2.0 om de klantervaring te verbeteren en de conversie te optimaliseren, inclusief een eigen AI-toepassing.

Brunotti introduceert Heated Snow Jackets
Brunotti lanceert een nieuwe collectie winterjassen met Heat-Panel-Technologie. Met hun nieuwe campagne ‘Turn on the heat’ verwarmt Brunotti iedere winter(sport) liefhebber. Om de warmte in te schakelen, druk je eenvoudig op de knop aan de binnenkant van de jas. De warmtepanelen hebben drie instellingen (laag, gemiddeld en hoog), werken samen met een powerbank en voldoen aan hoge eisen voor extreme weersomstandigheden. De gerecyclede vulling combineert warmte, ventilatie en bewegingsvrijheid voor ultiem comfort. De jacks zijn gemaakt van PFC-vrij materiaal en zijn te testen in het Brunotti FREEZELAB bij Duijvestein Winterstore.