TOP

De Paskaemer in Oosterhout: hoe vertaal je het gevoel van de winkel naar online?

In het nieuwe nummer van Textilia van 26 ktober 2018 lees je onder andere over de Dutch Retail Award Experience die Bas en Judith Beenakkers wonnen voor hun Most Innovative Start Up: De Paskaemer in Oosterhout. Maar hoe zit het met de online kant van deze vrouwen- en mannenmodewinkel? Textilia sprak met het duo over social media en hun online werkzaamheden.

Ik zie jullie als enige modellen voor de collecties. Wat is daar de achterliggende gedachte van?

“Op deze manier maken we het persoonlijker. Wij zijn het gezicht van de Paskaemer en in deze opstartende fase kan niemand anders die rol vervullen. Mensen komen vaak speciaal voor ons naar de winkel. We merken dat ze ook echt gericht naar de winkel komt en om te vragen naar het product dat gepost is. Dat kan best drie weken later zijn, dat gebeurt niet altijd meteen. Over het algemeen vinden we het heel leuk om de fotografie steeds zelf te doen, al kost het erg veel tijd en energie. Op bepaalde locaties waar veel mensen lopen is het soms zelfs minder leuk. Tijdens zulke momenten staan we constant in de belangstelling, terwijl dat voor ons niet per se hoeft.”

Met de stenen winkel worden veel events georganiseerd, hoe zit dat online?

“Wij doen zeker aan acties. Meestal als we een nieuw merk introduceren geven we een item van dat merk weg. Dat bericht promoten meestal ook om er meteen bekendheid aan te geven. Verder zoeken we veel lokale samenwerkingen op. Bij aankoop van een jeans of een pantalon in de maand oktober geven we bijvoorbeeld een tweede lunch cadeau. Klanten krijgen bij aankoop van iets uit de winkel een gratis Paskaemer biertje, Paskaemer ijskrabber of Paskaemer bieropener. Bij ons eenjarig bestaan hebben we in totaal twintig kledingstukken weggegeven en de grootste prijs was een diner voor twee personen bij restaurant By Pascal. Hiervoor moesten onze volgers posts liken en delen.

Dit soort zaken promoten we via een gesponsorde advertentie op zowel Instagram als Facebook. Zie bijvoorbeeld de post met het stapeltje polo’s van Lyle and Scott, of de post waar Judith in een gele sweater van Alix achter de bar staat. Op het moment dat we dit doen zijn de etalages en prominente plekken in de winkel met het desbetreffende merk ingericht.”

Welke social media heeft jullie voorkeur?

“We richten ons met name op Instagram. Facebook staat hier wel aan gekoppeld, maar de posts plaatsen we allereerst op Instagram. We richten ons op Instagram om de simpele reden dat onze doelgroep hier meer actief op is, de populariteit van Facebook afneemt en het meer om sfeerfoto’s gaat waar de consument snel doorheen swipet.”

Hoe belangrijk is de online verkoop?

“We zijn aangesloten bij www.winkelstraat.nl. Op dit moment is een volledig eigen webshop gewoon niet rendabel voor ons. Het bouwen van een goede webshop kost ongeveer 4.000 tot 5.000 euro. Een mooie shop is een ding, maar gevonden worden is veel moeilijker. Wij kunnen niet dagelijks een marketingbudget op Google spenderen. Dat lukt gewoon niet als startende ondernemer. We kunnen nooit bovenaan in Google komen met zo veel concurrentie. Daarnaast moet je dan nog zorgen voor talloze zaken zoals fotografie en verpakkingsmateriaal. Het aantal retouren zal bij een eigen webshop ook vele malen hoger zijn dan nu met winkelstraat.nl het geval is. Die site heeft zo’n grote database, met zoveel informatie over producten en een enorm landelijk bereik bij consumenten. Onze website doet meer dienst als een online etalage.”

Hoe probeer je de sfeer van de winkel online naar voren te laten komen?

“Dit doen we door middel van strakke indeling met een zo warm mogelijke uitstraling door middel van de foto’s. Instagram staat direct gekoppeld aan de website. De extra service die we bieden zijn het online reserveren van een paskaemer, het reserveren van een personal shopping event en de koppeling naar winkelstraat.nl. Het gaat er met name om dat het winkelgevoel dat we in de winkel hebben, ook online gevoeld wordt. In onze ogen is dat, met de onlangs volledig vernieuwde site, nu zeker het geval.”