TOP

De groeispurt van Guts & Gusto [interview]

‘We aim to please’, is het levensmotto van Guts & Gusto, dat inmiddels drie fysieke winkels telt. “Ook online staat klantvriendelijkheid voorop. We pakken onze pakketjes in als cadeautjes en reageren direct op mails en Facebookberichten van klanten”, zegt eigenaar Henrike ten Voorde.

Anderhalve maand geleden opende de derde fysieke winkel van Guts & Gusto in het centrum van Utrecht. Na ongeveer vier jaar in Arnhem en anderhalf jaar in Enschede is het een welkome uitbreiding voor eigenaar Henrike ten Voorde. “We groeien ontzettend online, maar ik vind het ook heel mooi om te zien dat het publiek het weer leuk is gaan vinden om naar een ‘echte’ winkel te gaan.”

De eerste maand voor Guts & Gusto op de Choorstraat in de Utrechtse binnenstad – vlak naast winkels als Urban Outfitters, &Other Stories, Zara en Pull and Bear – zit erop. Tijd om de balans op te maken. “Het is een soort testcase. We waren heel benieuwd wat zo’n toplocatie voor ons zou betekenen. Tot nu toe gaat het erg goed. We hebben meer dagjesklanten dan bij de andere twee winkels, waar het publiek ons vaker speciaal opzoekt. Maar de dagjesklanten kopen goed, dus tot nu toe zijn we blij hier.”

On trend

De kleding van het merk omschrijft Ten Voorde als “heel erg on trend én betaalbaar”, met prijzen in het laag- en middensegment. “Denk aan T-shirts, wisselend in prijzen van 15, 25 of 40 euro en broeken tussen de 40 en 70 euro”, aldus de eigenaresse. De stijl omschrijft ze als “alles kan, alles mag”.

Ten Voorde: “Vroeger had je meer trends waarvan men vond dat je het ‘echt móest hebben’. Tegenwoordig is het voor mijn gevoel veel meer oké om je eigen stijl te hebben in bepaalde trends. Denk aan een netpanty onder een spijkerbroek, dat zijn van die trends die je nu dan ziet. Ook de bloesjes met fleurige prints verkopen nu heel goed. En de witte sneakers, die gaan al een aantal seizoenen mee.”

Sieraden

Overigens wordt er niet enkel kleding bij Guts & Gusto verkocht. In eerste instantie draaide de winkel vooral op sieraden. “In 2007 begon ik een winkeltje in Oldenzaal, ook onder de naam Guts & Gusto. Toen kwam de crisis en was het noodzaak dat ik niet stil zou blijven staan. Daarom begon ik heel actief met social media en ben ik doorontwikkeld met een compleet ander assortiment. Daarbij waren sieraden niet meer de core business, want daarmee kun je niet een hele winkel vullen.”

De collectie verandert ze liefst zo vaak mogelijk, maar dat betekent niet dat ze eindeloos veel merken in het assortiment heeft. “We hebben meer en meer onze eigen collectie, daar ben ik heel trots op. Verder hebben we ieder seizoen rond de vijf merken in de winkel hangen.”

Een langdurige relatie heeft de winkel met het sieradenmerk Club Manhattan. “Ook met SPN, Bronx en Monshoe hebben we een hele goede relatie. Soms probeer ik ook nieuwe merken. Als ik merk dat het niet goed meer gaat, moet je soms afscheid nemen. Daar leer je weer van.”

Online

Online is inmiddels ook een belangrijk onderdeel geworden voor de winkel. “We hebben geen standaard webwinkel, maar willen ook daarin onderscheidend zijn. We pakken onze pakketjes in als cadeautjes, reageren direct op Facebook en mails. Het is ontzettend belangrijk dat je luistert naar je klant, ook online. Dus van 9.00 uur ’s ochtends tot 22.00 uur ’s avonds is onze Customer Care actief en een bestelling is de volgende dag in huis. Ja, dat is een investering, maar het is wat de klant wil.”