TOP

Dag 1: mannenmodebeurs Pitti Uomo

Deze week is de mannenmodebeurs Pitti Uomo in Florence weer van start gegaan. Grote veranderingen zijn er binnen collecties niet te zien. Merken zetten nog steeds in op unconstructed jasjes en gekleurde broeken.

Buiten kruipt vandaag opnnieuw de temperatuur tot ver boven de 35 graden. De beste plek om als beursbezoeker te vertoeven zijn dan ook de beurshallen met airco of in de schaduw van de oude muren van het Fortezza da Basso. Ondanks de hitte was het op de eerste dag, dinsdag 19 juni, toch redelijk druk. Ook flink wat Nederlandse modeondernemer togen naar Florence om zich te laten inspireren door de nieuwste zomercollecties. Uit gesprekken in de wandelgangen blijkt dat veel retailers op zoek zijn naar nieuwe merken om het huidige merkenpakket aan te vullen of juist flink op de schop te gooien. De boodschap is duidelijk: nieuwe merken moeten de klant weer triggeren de winkel binnen te lopen.

Vernieuwing

Nog steeds ligt de focus van merken zoals het Italiaanse Lardini en L.B.M 1911 op kortere jasjes zonder binnenvoeringen, ofwel unconstructed. Nieuw is de tartanruit in verschillende kleurcombinaties en de borstzak in een flauw gebogen lijn. Stiksels langs de revers zijn dit seizoen minder prominent aanwezig door het gebruik van dezelfde kleurtoon als de stof van de jasjes. Opvallend is het gebruik van bamboe, dat een stevige grip aan casual gekreukte shirts geeft, zoals bij het Scandinavische label Sand, maar ook een natuurlijke UV-bescherming en een antibacteriële werking heeft bij de truitjes van Fly-3.

Broeken met een kleurtje en geurtje

De gekleurde broek belooft opnieuw een grote hit te worden. Vrijwel ieder merk zet voor zomer 2013 in op gekleurde jeans en chino’s met smalle pijp. Ben Sherman lanceert zelf een nieuwe broekenlijn EC1, vernoemd naar de postcode van het hoofdkantoor in Londen, in een brede range van zachte pasteltinten tot fellere kleuren. De Duitse broekenleverancier MAC zoekt vernieuwing in jeans met een geurtje. De klant kan kiezen uit vanille en aardbei, die je na minstens drie wassingen nog ruikt.

Shirts
Net als bij colberts draait het bij shirts nog steeds om details. Shirtleveranciers als Eton spelen met contrasterende prints in boorden en manchetten. Verder zijn er dit seizoen veel extreme cut away kragen te zien. Perfect voor de consument die de stropdas liever in de kast laat hangen, of juist een stukje extra das durft te laten zien. Interessant zijn de kleinere Italiaanse en Japanse labels in de hallen Touch en New Beats. Vooral in accessoirelabels profileert de Pitti Uomo zich steeds sterker. Je vindt op de beurs een breed scala aan parfums, shawls, tassen en zonnebrillen.

Uiteraard lees je binnenkort hierover meer in Textilia en op onze website. Of volg mannenmoderedacteur Lideweij Bosman live vanaf de beurs via twitter @li_Textilia.