TOP

Consumenten oriënteren zich voor kleding vooral in de winkel

Internet is het meest gebruikte oriëntatiekanaal door consumenten voor de aankoop van producten, blijkt uit de Multichannel Monitor 2010. Voor kleding oriënteren Nederlanders zich echter vaker in de winkel dan online.

Blauw Research onderzocht voor het tweede jaar voor Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) hoe de Nederlandse consument kanalen als de winkel, internet, print en telefoon gebruikt in het oriëntatie- en koopproces van verschillende productgroepen. Deze Multi Channel Monitor 2010 werd afgelopen dinsdag gepresenteerd tijdens de Thuiswinkel Update, een congres over webwinkelen van Thuiswinkel.org. Hieruit blijkt dat bij 41% van de aankopen vooraf op internet naar informatie wordt gezocht. Internet is daarmee, net als vorig jaar, het meest gebruikte oriëntatiekanaal. Voor het eerst is de informatie van het internet net zo vaak doorslaggevend bij aankopen van consumenten als de informatie van de winkelvloer.

Oriëntatie

De helft van de Nederlanders gebruikt het internet regelmatig tot vaak bij de aanschaf van producten en diensten. Slechts een op de tien doet dit nooit. Reclamefolders en de website van de aanbieder zijn geraadpleegd bij ruim een vijfde van de aankopen. Bij een op de drie aankopen werden bezoeken aan winkels gebracht om informatie te vergaren. Over het algemeen kopen consumenten die zich alleen in een winkel oriënteren ook daadwerkelijk in een winkel. De overstap naar een aanschaf via het internet is nog beperkt. Van degenen die zich alleen op het internet oriënteren koopt 11% alsnog in een winkel.

Kleding en schoenen

Tussen productgroepen zijn grote verschillen te zien. Zo vind voor erotiek en reizen de oriëntatie bijna volledig plaats via internet, terwijl dit voor sportartikelen, optiek en fietsen nog vooral offline gebeurt. Wat betreft kleding en schoenen oriënteren mensen zich vaker in de winkel (43%) dan online (30%). Oriëntatie via de winkelvloer is in het afgelopen jaar voor kleding juist belangrijker geworden, want vorig jaar deed nog maar 30% dit. Maar ook oriëntatie via internet is toegenomen, weliswaar wat minder sterk (vorig jaar 28%). Slechts 15% koopt ook daadwerkelijk kleding en schoenen via internet, het merendeel (82%) koopt in de winkel. Bij kleding wordt er ook minder vaak van kanaal geswitcht (dus online oriënteren en in de winkel kopen, of juist andersom). Dit doet slechts 17%.