TOP

Close-up: Ronald Heere [interview] *

In de rubriek Close-up zitten we op de huid van een modeprofessional. Deze keer Ronald Heere (51) van Fashion Sales Support, agent van de merken Fransa, B.young, Rino & Pelle, Masai, Surkana en Amelie Amelie.

Hield je altijd al van mode? “Eigenlijk wel. Mijn eerste eigen geld, dat ik met bijbaantjes verdiende, gaf ik uit aan kleding. Mijn zus heeft ook een modeagentuur, maar we komen niet uit een modefamilie. Op het Ondernemerscollege Kennemerland in Haarlem was ik geen uitmuntende student. Niet omdat ik niet kon leren, maar omdat ik liever in de praktijk bezig was. Via mijn werk in een wintersportspeciaalzaak rolde ik het vertegenwoordigersvak in.”

Vaste baan of zelfstandig ondernemer? “Sinds mijn 24ste ben ik zelfstandig ondernemer. Er is een aantal keer een dienstverband aangeboden, maar dat heb ik altijd afgeslagen. Een vaste baan is niets voor mij. Ik heb heus wel eens gedacht: was ik maar in vaste dienst,  dan was ik van al die zorgen af. Maar ze horen erbij en alles komt altijd weer goed.”

Wat draag je zelf het liefst? “Filippa K., dat is bijna het enige merk dat ik draag. Een paar keer per seizoen ga ik naar de winkel in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam en daar koop ik zo’n beetje alles. Ze brengen mooie basics, de kwaliteit is goed en alles is met elkaar te combineren.”

Houd je van winkelen? “Niet voor mezelf, wel beroepsmatig. Shoppen voor mijn werk is een soort automatisme geworden. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe merken en wil in het buitenland zoveel mogelijk winkels langs, op zoek naar merken die nog niet in Nederland te koop zijn.”

Ben je een rasechte Amsterdammer? “Ik ben er geboren, maar we verhuisden vrij snel naar Haarlem voor mijn vaders werk. Rond mijn 35ste ging ik terug naar Amsterdam, maar sinds drie jaar woon ik weer in Haarlem, wat toch fijner en handiger is met kinderen. Daar is meer rust en ruimte. Naar Amsterdam ga ik graag, maar ik vind het ook prettig om er weer weg te gaan.”

Doe je aan sport? “Een teamsporter ben ik niet, ik ben meer van de individuele sporten. Wel tennis ik graag met vrienden. Fitness doe ik met een personal trainer. Intensief sporten lukt zo prima en het is ook leuker met een coach.”

Wil altijd nog… “Een rondreis door Amerika maken. Tot nu toe ben ik alleen in New York geweest. De rest zou ik nog graag ontdekken: de steden, de woestijnen, de natuurparken. Maar mijn vrouw wil liever naar Azië. Wie weet komt het ervan als de kinderen wat ouder zijn.”

Waar zou je niet zonder kunnen? “Heerlijke wijn en lekker eten. Voor zoute haring kun je me ’s nachts wakker maken. Ik ben een ontzettende bourgondiër, ga graag uit eten. Een van mijn favoriete restaurants is Visaandeschelde in Amsterdam.”

Welk winkelconcept bewonder je? “Het nieuwe concept van Sissy-Boy. De winkels stelden niet zoveel meer voor, maar sinds het nieuwe management en de nieuwe koers zijn ze weer echt goed geworden, met een mooie styling en de juiste mix van mode, lifestyle en eten.”

Ben je een boekenwurm? “Lezen doe ik graag. Het eerste boek waarvan ik echt onder de indruk was, is ‘Supertex’ van Leon de Winter. Natuurlijk ook omdat het heel herkenbaar is en de hoofdpersoon een man met een confectiegroothandel in Amsterdam is, ik meen zelfs in de buurt van het World Fashion Centre.”

Van welke fout heb je het meest geleerd? “Het was niet echt een fout, want het was heel leerzaam, maar in de jaren ’80 heb ik samen met een zakenpartner een eigen merk gehad: Mystique. We groeiden snel en openden zelfs vijf winkels, maar we waren te jong en konden het financieel niet bolwerken. Hoe groter je bedrijf wordt, hoe groter de zorgen. Uiteindelijk hebben we het merk verkocht. Nu weet ik dat het hele traject van een merk in de markt zetten gecompliceerd is en dat vooral de productiekant een ingewikkeld verhaal is. En dat ik me liever focus op de verkoopkant, daarin ben ik goed.”

Wat niemand van mij weet… “Dat ik een sterke intuïtie heb en impulsief ben. Als iets goed voelt, neem ik snel beslissingen. Vaak pakken die goed uit, soms niet, maar dat is het risico. Alles doe ik op gevoel, ook de verkoop. Die gaat daarom op een hele natuurlijke manier. Al ben ik uiteraard ook cijfermatig bezig, want het draait uiteindelijk om de cijfers.”

3a VS

Droomreis: “Een rondreis door de Verenigde Staten. Een roadtrip langs de grote steden en natuurparken.’

4a Sissy-Boy 

“Dit vind ik een geslaagde restyling: het winkelconcept van Sissy-Boy. Vanwege de mooie styling en de mix van kleding, lifestyle en eten.”

5 Supertex 

“Het boek Supertex maakte lang geleden indruk, mede door de link met de confectie-industrie.”

7 Visaandeschelde 2

Favoriete reisbestemmingen zijn Italië en Ibiza voor vakantie. “Voor inspiratie ga ik naar Parijs, Kopenhagen en de grotere steden in Italië en Spanje.”

Dit artikel komt uit Textilia 10 van 2015, die op 31 juli 2015 verscheen. Altijd als eerste uitgebreide interviews en bedrijfsprofielen lezen? Abonneer je dan ook op de printeditie van Textilia.