TOP

Close-up: Kees ten Berge

In de rubriek Close-up zitten we op de huid van een mode-professional. Deze keer: Kees ten Berge van agentschap Domano Internationale Mode. Als agent van Italiaanse luxe merken als Altea en Corneliani, moet Ten Berge er zelf natuurlijk ook tip-top verzorgd bij lopen.

Hoe ziet je kledingkast eruit? “Begin dit jaar ben ik met mijn drie zoontjes verhuisd. Dat was een goed moment om de bezem door de kast te halen. Ik telde 50 witte overhemden, zeven colberts, 25 pakken en ongeveer 40 paar schoenen. Daarvan heb ik de helft weggedaan.”

Hoe zou je jouw kledingstijl omschrijven? “Milanees, dus rustig en behouden. Op de zaak draag ik meestal een blauw colbert met een wit Oxford-hemd op een jeans of lichte broek. Tijdens het inkoopseizoen draag ik altijd een pak met tegenwoordig een smalle stropdas. Variatie zoek ik in kleurschakeringen; dit lenteseizoen een iets lichtere blauwtint. Voor mij zijn pasvorm en kwaliteit belangrijker dan de trend. In uitbundige kleuren of prints zie je mij niet snel rondlopen. Hoewel: voor komend zomerseizoen heb ik een rood pak besteld.”

Angst voor de recessie? “Het is een lastige markt voor veel mode-ondernemers. Door de slechte verkoop begin dit jaar, verwacht ik dat ze deze zomer een stuk minder inkopen. Angst noem ik het niet, wel een aandachtspunt. Als ik over vijf jaar nog wil bestaan, dan moet ik keuzes maken. Ik ben gestopt met vrouwenmode en de Jeffery West-schoenenwinkel in Amsterdam om me weer te focussen op de kracht van mijn agentuur: mannenmode in het luxe segment.”

Wat is je favoriete winkel?14 Oz van Karl Heinz Müller, ook eigenaar van de modebeurs Bread & Butter, aan de Neue Schönhauser Straße 13 in Berlijn. Het is de meest vooruitstrevende jeanswinkel van Europa met een ongelooflijk brede keuze in bijzondere merken. Er staan rasechte verkopers op de winkelvloer die me altijd overhalen meer te kopen: ‘Gewoon deze outfit even proberen’, zeggen ze dan ietwat opdringerig. Knap hoe ze dat doen!”

Waar haal jij je inspiratie vandaan? “In elk geval niet meer van modebeurzen. Daar staan vaak dezelfde merken. Om inspiratie op te doen bezoek ik liever zelf nieuwe merken. De beste informatie krijg ik sinds anderhalf jaar van Italiaanse consulenten, die mij via telefoontjes en e-mail van de nieuwste merken op de hoogte houden.”

Welke ontwikkeling houdt je bezig? “Service. Ondernemers bestellen steeds vaker na en willen snelle leveringen. Ook het persoonlijke contact met de winkelier is belangrijker dan ooit.”

Het beste advies dat je ooit kreeg? “Zie geen beren op de weg, kijk altijd naar mogelijkheden. Dit advies gaf bedrijfscoach Herman Hoexum van Byou, die ik vlak na de overname inschakelde om mijn team naar meer zelfstandigheid te begeleiden. Ik geloof dat een positieve en open visie een bedrijf succesvol maakt.”

Benieuwd naar de rest van het interview? Lees het in de laastste mannenmodespecial van Textilia!