TOP

Centraal Boekhuis stapt in modebranche

Centraal Boekhuis (CB) wil logistieke diensten verlenen in de modebranche. Dat meldt het vakblad Boekblad. Mode is volgens het bedrijf interessant omdat CB net als bij boeken vanuit één voorraad zowel winkels kan beleveren als internetbestellingen bij individuele consumenten kan bezorgen. De eerste winkelketen uit de modebranche is al binnen.
De logistieke dienstverlener voor het boekenvak Centraal Boekhuis wil zich de komende jaren op andere markten richten dan alleen boeken. Sinds een jaar of tien levert CB al logistieke diensten in producten die veel boekhandels ook verkopen, zoals kantoorartikelen en wenskaarten. Nu richt het bedrijf zijn pijlen op de mode en de zorg.
Mode
Tegen Boekblad zegt Melbert Visscher, senior manager account management en marketing: “Als we voldoende willen groeien, moeten we echt naar andere markten kijken. We zijn bij mode en zorg uitgekomen omdat dat logistiek het dichtstbij ligt. In de basis is het hetzelfde: orderpicking en dergelijke, alleen de afhandeling is iets anders.” Aanleiding voor het ontginnen van nieuwe markten is ‘een op termijn dalende fysieke boekenmarkt’, zegt Visscher.
Ook in de zorg ziet CB groeimogelijkheden. Het gaat om dezelfde combinatie: levering aan verpleeg- en ziekenhuizen en aan consumenten. ‘Internet is sterk in opkomst in deze markt. Patiënten bestellen steeds meer online. Daarbij gaat het om hulpmiddelen, niet om receptfarma. Die laatste productcategorie doen wij niet.’, aldus Visscher.
‘Eerste modewinkelketen al binnen’
CB wil in 2015 een kwart van de omzet uit de zorg- en modemarkt halen. Visscher  noemt dit doel ‘ambitieus’, maar de eerste resultaten geven volgens hem vertrouwen. “In de mode hebben we al één winkelketen – ik mag niet zeggen wie – en een aantal kleinere partijen binnengehaald. In totaal gaat het om bijna honderd afleverpunten. In de zorg verwacht ik in het derde kwartaal een paar stappen te kunnen zetten. Ook beleveren we al een aantal drogisterijen.”