TOP

CBW-Mitex Modemonitor 2009: omzetdaling modebranche eerste half jaar valt mee

Dat de omzet in de modebranche de eerste helft van 2009 is gedaald, is geen verrassing gezien de economische situatie. Maar de pijn in de branche als geheel is niet zo erg als in andere branches.

De modedetailhandel noteerde een daling van 2,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2008. Volgens Mitex dwingt de recessie ondernemers al hun kwaliteiten aan te spreken om het bedrijf op koers te houden. Professionele marketing wordt voor ondernemers daarbij steeds belangrijker. Gemiddeld 36% van de ondernemers wist zo in het eerste halfjaar een omzetplus te noteren.

De Mitex Modemonitor laat zien dat in januari vier van de vijf segmenten de omzet zagen stijgen met percentages tussen de 6% en 11%. Bodyfashion bleef achter. In februari bleef de omzet achter bij vorig jaar. Februari 2008 was een erg goede maand dat door het schrikkeljaar een extra koopdag had.

Maart bleef achter behalve voor het segment baby- en kindermode (+2,2%). De zomercollectie vond in april gretig aftrek bij de consument. Kindermode stak er met een omzetstijging van 8,4% opnieuw bovenuit. Ook voor herenmode (+7,3%) was april een mooie maand. Mei was een mindere maand, terwijl in juni de omzet weer pluste. De onderlinge verschillen tussen de segmenten waren in juni groot. Jeans boekte een min van 7,2%, kindermode schoot met 14,7% omhoog.

Cumulatief komt de teller voor de totale modebranche na het eerste halfjaar van 2009 uit op -2,7%. Kindermode en herenmode scoorden bovengemiddeld, kindermode zelfs met een plus van 0,8%. Bodyfashion noteerde de grootste omzetdaling en hier daalde ook de afzet harder dan de omzet, wat betekent dat bodyfashionartikelen tegen een hogere gemiddelde prijs zijn verkocht.

Binnen de segmenten presteren ondernemers zeer wisselend. Zo behaalde 55% van de kindermodewinkels een hogere omzet dan de eerste helft van 2008. 45% eindigde met een min. Over de hele modebranche presteerde ruim een derde van de modezaken beter dan vorig jaar.

Het tweede halfjaar van 2009 is voor de modebranche goed begonnen. Dames- en herenmode plusten met respectievelijk 9,4% en 6,3%. Bodyfashion noteerde sinds november 2008 de eerste omzetstijging (+12%). Kindermode en jeans deden het minder goed.