TOP

Gerlon International en The Line Fashion fuseren

Textielfabrikanten Gerlon International en The Line Fashion gaan fuseren. Dat meldt Het Financieele Dagblad woensdag. Confectiebedrijf Gerlon neemt branchegenoot The Line Fashion over.

“Wij zijn in elkaars armen gedreven door de grote retailketens waarvoor wij kleding fabriceren,” zegt Michiel Dreesmann, bestuursvoorzitter van Gerlon International, in Het Financieele Dagblad. “Door te fuseren kunnen wij voldoen aan de wens van de klant om het hele assortiment bij één leverancier te bestellen.” Gerlon groeit hiermee naar eigen zeggen uit tot de grootste private-label-leverancier in de Benelux van dameskleding op afroep besteld. Namen van klanten noemt Dreesmann niet. “Wij werken voor alle grote winkelketens in de Benelux en voeren daarnaast opdrachten uit voor merkfabrikanten.”

Twee succesvolle bedrijven
De fusiepartners lijken aan elkaar gewaagd: Gerlon, opgericht in 1964, omvat 55 werknemers in Nederland en nog eens 325 in de eigen fabriek in het Turkse Izmir. The Line Fashion, gestart in 1986, heeft 45 werknemers in Nederland in dienst en 300 mensen in een eigen fabriek in Belarus, Wit-Rusland. De bedrijven hebben elk een omzet van 25 miljoen euro.

Fusie
De fusie is begonnen bij het uitkopen van de eigenaar van The Line Fashion. “Het lag voor de hand om de bundeling op deze manier tot stand te brengen,” vertelt Michiel Dreesmann. “De eigenaar van The Line Fashion is op leeftijd en is bereid gebleken om in het belang van de onderneming zijn aandelen te verkopen.” De directeur en eigenaar van Gerlon, Leon Bisschops, blijft wel nauw betrokken bij de activiteiten na de fusie. De algehele leiding is aan Michiel Dreesmann.

Kracht
De kracht van het bedrijf is de snelheid waarmee de confectiefabrikant kan inspelen op modetrends. De levertijd bedraagt zo’n vier weken. “Dan ligt de kleding in de winkel. Sneller is bijna onmogelijk,” licht Dreesmann toe. Door deze korte levertijd lopen winkels minder risico dat kleuren of modellen weer uit de mode raken en dat de kledingstukken moeten worden afgeprijsd.

Europa
Na de fusie wil het nieuwe bedrijf expanderen in Europa en het assortiment uitbreiden met heren- en kinderkleding. The Line Fashion is al actief met verkoopkantoren in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Gerlon heeft recent een verkoop- en stylingkantoor in Denemarken geopend en heeft Zuid-Europa in de planning staan voor 2010.

Toekomst
In de toekomst wil het bedrijf een eigen kledingmerk introduceren. “Maar we gaan daarmee niet het grootwinkelbedrijf beconcurreren. Private label blijft de hoofdmoot van onze activiteiten,” aldus Michiel Dreesmann.