TOP

CBW-Mitex Modemonitor 2009: min kindermode valt mee

In 2009 daalde de omzet onder de modeondernemers van CBW-Mitex met 3,0 procent. Het baby- en kindermodesegment leverde het minste in.

Bij ondernemers in vrouwen- en mannenmode ontliep de omzetdaling met 2,3 en 2,6 procent elkaar weinig. De omzet in bodyfashion slonk met 5,7 procent fors en jeans kromp met 6,7 procent het meest. In het baby- en kindermodesegment was dit een omzetdaling van 2,1 procent.

Slechts een derde van alle deelnemers aan de CBW-Mitex Modemonitor realiseerde een hogere omzet dan in 2008. Ook in dit opzicht valt de schade in het baby- en kindersegment nog mee. Bijna de helft van de ondernemers zette betere resultaten neer ten opzichte van 2008. Om precies te zijn pluste 33% van de kindermodewinkels tussen 0 en 10%. 13 Procent pluste tussen 10 en 20%; voor 2 procent van de kindermodeondernemers bedroeg de plus meer dan 20%. Samen vormen zij 48 procent van de ondernemers. Voor de andere ‘helft’ (52%) pakte 2009 minder gunstig uit. In totaal berekende 24% een omzetdaling tussen 0 en 10%. Bij 21 procent rolde een min uit de computer tussen 10 en 20%. Ten slotte zag 7 procent de omzet slinken met meer dan 20%.  

Ter vergelijk: van alle ondernemers samen (het totaal van mannen-, vrouwen-, kindermode, jeans en bodyfashion) kampte 67 procent met een omzetdaling ten opzichte van 2008.

Kindermode in kleinere plaatsen
Winkels in kleinere plaatsen (tot 35.000 inwoners) verloren minder dan modewinkels in middelgrote plaatsen (35.000 tot 90.000 inwoners) en deden het bovendien beter dan de collega’s in grote steden (vanaf 90.000 inwoners). Dit verschijnsel was nog sterker te zien in in het kindermodesegment (en het bodyfashionsegment). Daar werd zelfs geplust in de kleinere vestigingsplaatsen. Sterker nog: de winkels die het afgelopen jaar plusten ten opzichte van 2008 waren alleen de bodyfashionwinkels en kindermodewinkels in de kleinere plaatsen. In middelgrote plaatsen liep de omzet in kindermodewinkels terug met 6 procent ten opzichte van 2008. In grotere plaatsen was dat 6,5 procent.

Kinderschoenen
De CBW-Mitexleden met een schoenenzaak zagen hun omzet afnemen met 4,4 procent ten opzichte van 2008. Ook hier vertoonde de kinderschoenenverkoop een minder ongunstig beeld. De omzet in kinderschoenen daalde met 2,4 procent. Ter vergelijk liepen zowel de verkoop van dames- als van herenschoenen terug met 4,7 procent.

Achter op koopkracht
Kijken we naar de omzetontwikelling sinds 2004 dan blijft de omzet in mode- en schoenen achter op de koopkracht van de consument. Mode- en schoenenwinkels realiseerden sinds 2004 slechts een omzetstijging van 2,7 procent (mode) en 3,2 procent (schoenen). De koopkracht steeg in diezelfde periode met 9,1 procent. CBW-Mitex verwacht voor 2010 een omzetontwikkeling die rond de nullijn blijft schommelen.