TOP

CB Richard Ellis: ´Leegstand winkels stabiel´

De leegstand van winkels in het tweede kwartaal is stabiel gebleven ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Nu staat ruim 2,8 miljoen m2 winkelruimte leeg, oftewel 8% van de totale winkelvoorraad.

Vooral aanloopstraten, kleinere winkelstrips en buurtwinkelcentra zonder prominente trekker kampen met groeiende leegstand, concludeert het Amerikaanse adviesbureau CB Richard Ellis in de nieuwste Market View Dutch Retail Property Market. De onderzoekers noemen deze leegstand fors en ze verwachten bovendien dat de leegstand van winkelruimte zal blijven toenemen.

A-locaties onverminderd populair
Winkelunits op A-locaties blijven echter zeer gewild. Op de toplocaties zullen de winkelruimtes met een groot aantal vierkante meters meer belangstelling krijgen omdat buitenlandse winkelketens een brandstore of een flagshipstore willen openen, het liefst in de grootste winkelsteden.
Waar nationale winkelketens uitbreidingsplannen uitstellen omdat de consument voorzichtig is met zijn winkeluitgaven, zijn internationale winkelketens nog steeds op zoek naar nieuwe vestigingsmogelijkheden. Kwartaal op kwartaal bleven de tophuren in de hoofdwinkelstraten van de G4 stabiel, vergeleken met een jaar geleden steeg de tophuur in Amsterdam en Utrecht licht.

Fysieke webwinkels
De vraag naar winkelruimte van webshops en merken die niet eerder een fysieke winkel hebben gehad neemt toe. Voor webshops speelt onder meer mee dat een stenen winkel kan bijdragen aan hun imago van betrouwbaarheid.

Meer over de problematiek rond winkelleegstand lees je in Textilia 19/20 die in augustus verschijnt.